Med netbank kan du

Med netbank kan du styre din økonomi fra computeren, når det passer dig. Du kan blandt andet:

  • tjekke dine saldi
  • betale regninger og overføre penge til egne eller andres konti
  • underskrive aftaledokumenter
  • lave budgetter
  • se din depotoversigt og købe og sælge aktier og obligationer
  • lave låneberegninger, se ydelsesforløb, termins-oplysninger, årsopgørelse m.m. på dine Totalkreditlån
  • … og meget mere.

Log på netbank her

Læs mere om brugen af netbank

Vil du ind på din konto for at se saldo og bevægelser, kan du logge på uden brug af nøglekort. Vil du overføre penge eller lignende, skal du bruge nøglekortet. Sikkerheden er den samme.

Find svarene på de oftest stillede spørgsmål om NemID her:

NemID

Oprette NemID – hvordan gør jeg?

Du kan bestille NemID i sparekassen eller på www.nemid.nu. Herefter får du tilsendt et nøglekort og en adgangskode.

Første gang du logger på med NemID, bliver du bedt om at indtaste dit NemID-nummer, som fremgår af følgebrevet til nøglekortet. Samtidig skal du indtaste den midlertidige adgangskode, som er tilsendt i separat brev. Herefter skal du vælge din egen adgangskode.

Som bruger-id kan du efterfølgende anvende dit NemID-nummer, cpr-nummer eller et bruger-id, som du måske selv har valgt.

Glemt adgangskode – hvad gør jeg?

Hvis du har glemt din adgangskode til NemID, kan du bestille en ny på www.nemid.nu.

Du kan med fordel registrere dit mobilnummer hos NemID, så kan du modtage en ny adgangskode via sms.

Glemt bruger-id – hvad gør jeg?

Hvis du glemmer det bruger-id du selv har valgt, kan du i stedet bruge dit cpr-nummer eller din NemID-nummer.

Du kan ændre dit bruger-id her

Nøglekort – hvordan bruger jeg det?

Når du har indtastet dit bruger-id og din adgangskode, får du oplyst en kode på 4 cifre. Du skal så finde de tilsvarende cifre på dit nøglekort, og indtaste den tilknyttede nøgleværdi på 6 cifre. NemID holder styr på hvilke koder, der er brugt.

Når der er 20 koder tilbage på kortet, får du automatisk tilsendt et nyt nøglekort.

Mistet nøglekort – hvad gør jeg?

Du kan bestille et nyt nøglekort på www.nemid.nu. Det gamle nøglekort spærres automatisk, når du bestiller et nyt.

Kan jeg bruge NemID uden for netbank (offentligt digital signatur)?

Som udgangspunkt kan NemID kun anvendes i Netbank, men første gang du logger på netbank, bliver du spurgt, om du ønsker et offentligt digital signatur. Svarer du ja til offentligt digital signatur, kan NemID bruges uden for netbank

Du kan læse mere om ændring til offentligt digitalt signatur her

Nøgleviser – hvad er det og hvordan får jeg en?

En nøgleviser er et elektronisk alternativ til et nøglekort. I stedet for at finde et tal på nøglekortet, trykker du blot på en knap på nøgleviseren, så får du oplyst den nøgle du skal bruge.

Du kan bestille en nøgleviser her

Du kan anvende netbank på din tablet. Du åbner blot netbank via en browser, præcis som du gør på en computer. I browseren åbner du Sparekassens hjemmeside www.midspar.dk og går videre til netbank. Det samme gør sig gældende på din mobil.

Med beskedservice kan du få tilsendt en sms eller email, når der sker noget på din konti. Fx ved større ind- eller udbetalinger eller hvis du får underskud på kontoen. Du kan også vælge en bestemt dag, hvor du ønsker at få sendt en besked med en status på dine konti.

Sådan tilmelder du dig beskedservice

Du opretter beskedservice under menupunktet -> Aftaler -> Beskedservice.

It-kriminelle er kreative og forsøger at snyde dig til at oplyse dine personlige oplysninger, såsom cpr-nummer, bruger-id, adgangskode og NemID-nøgler. Vores generelle anbefaling er at være opmærksom, hvis der er noget, der virker usædvanligt.

Husk, at dit pengeinstitut eller offentlige myndigheder ikke vil sende dig en mail, hvor du bliver bedt om at oplyse dine personlige oplysninger. Modtager du sådan en mail, så slet den med det samme. Oplys aldrig disse oplysninger til fremmede.

Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, hvis du bliver i tvivl.

Se flere gode råd om it-sikkerhed – klik her

Find svarene på de oftest stillede spørgsmål om netbank og forbrugsoverblik her:

Netbank

Kom godt i gang med netbank

Oprettelse af netbank
For at få adgang til netbank skal du have en brugeraftale. Aftalen oprettes af din rådgiver i Sparekassen. Når aftalen er oprettet, kan du logge på netbanken med dit NemID.

Underskriftsrum
Sparekassen har mulighed for at sende dokumenter til digital underskrift med NemID, så du ikke behøver at underskrive i Sparekassen. Underskriftsrummet finder du i netbanken – vælg menupunktet -> Kommunikation -> Digitale aftaler.

Har du ikke en netbank aftale i Sparekassen vælger du på logon-siden til netbanken, “Underskriftsrum – Jeg har ikke netbank”.

Tekniske problemer – hvad gør jeg?

Hvis du oplever tekniske problemer, som du ikke kan finde svar på i vores FAQ, så prøv tjekbank.dk

Du er også velkommen til at kontakte vores Hotline på 64 22 22 62 eller hotline@midspar.dk

Breve fra sparekassen – hvor finder jeg dem?

Når du anvender netbank, vil du modtage notaer, kontoudskrifter mv. i netbank. Du finder dem under menupunktet -> Kommunikation -> Brev fra Sparekassen. BS-oversigter finder du også under menupunktet -> Betalingsaftaler.

Beskedservice – hvordan tilmelder jeg mig?

Få en sms eller en mail når der sker noget på din konto. Du bestemmer selv, hvad der skal udløse en besked, fx en stor udbetaling.

Beskedservice oprettes under menupunktet -> Aftaler -> Beskedservice.

Læs mere om beskedservice her

Spærring af kort – hvordan gør jeg?

Skulle du være så uheldig at miste dit kort, har du mulighed for at spærre det. Benyt menupunktet -> Konti og kort -> Spær kort.

Du kan også vælge “Spær kort” i mobilbank.

Kan jeg anvende netbank på min tablet?

Du kan anvende netbank på din tablet. Du åbner blot netbank via en browser, præcis som du gør på en computer.

Læs mere om netbank på tablet.

Posteringer i netbank – søg, afstem og eksportér

Du kan finde posteringer ved hjælp af ‘Udvidet Søgning’ (tragt ikonet),

Du kan sortere dine posteringer ved at klikke på pilen ved siden af kolonne overskriften.

Du kan markere de enkelte posteringer som afstemt ved at sætte ‘hak’ foran posteringen. Du kan skjule og vise afstemnings muligheden ved at klikke på de 3 vandrette streger øverst til højre.

Det er muligt at eksportere dine posteringer til fx Excel. Klik på de 3 vandrette streger.

Mine konti og funktioner i netbank – hvordan ændrer jeg dem?

Du kan selv bestemme hvilke af dine konti og funktioner, du ønsker at have adgang til i din netbank. Benyt menupunktet -> Aftaler -> Kundeaftale.

Hvordan gennemfører jeg flere betalinger på én gang?

Skal du gennemføre flere betalinger samtidigt, kan du samle dine betalinger i Udbakke, hvorefter du kan godkende alle på én gang.

Efter godkendelse af betalingerne dannes der en kvittering – hvor du kan kontrollere om alle betalinger blev gennemført.

Kreditorregister – hvordan gemmer jeg oplysninger om modtagere?

Når du gennemfører en betaling, kan du gemme dine betalingsoplysninger. Du sætter blot hak i feltet ”Gem i kreditorregister”.

Når du ønsker at genbruge de gemte oplysninger, benytter du “Søg i kreditorregister”.

Du kan administrere dit kreditorregister via menuen -> Betal og overfør -> Vis kreditorregister. Her kan du benytte og vedligeholde dine kreditoroplysninger. Med Eksporter funktionen kan du lave en sikkerhedskopi. Klik på de 3 vandrette streger øverst til højre.

 

Kan jeg oprette et budget i netbank?

I netbank er det muligt at oprette to typer budgetter: Letbudget og Dynamisk budget.

Letbudget hjælper dig med at få oprettet et budget – let og hurtigt.

Dynamisk budget kan sammenkæde dine budgetposter og de beløb, der bliver betalt fra din konto. Det giver dig mulighed for at følge dine udgifter og indtægter.

Hvordan finder jeg funktionen ”Hjælp”?

Du finder hjælp ved at trykke på de 3 vandrette streger øverst til højre.

Under ”Hjælp” kan du finde mange nyttige oplysninger, specielt hvis du anvender nogle af de mere avancerede funktioner.

 

Forbrugsoverblik

Kan Sparekassen se, hvad jeg bruger mine penge på?

Nej, det er kun dig, der kan se dit forbrugsoverblik

Afstemningsfunktionen i netbanken er væk. Hvordan finder jeg den igen?

I skærmbilledet kontobevægelser kan du i den vandrette menu med de tre streger øverst til højre vælge vis afstemning. Hvis du vil have vist afstemning permanent, skal du afmelde Forbrugsoverblik permanent. Det kan du under Aftaler > Kundeaftale > Tilmelding eller framelding af produkter.

Hvilke konti indgår i mit forbrugsoverblik?

Dit forbrugsoverblik dannes ud fra bevægelserne på de tilvalgte konti – se menupunktet -> Konti og kort -> Forbrugsoverblik og vælg punktet “Konti i forbrugsoverblik” nederst til højre.

De valgte konti kan også ændres i mobilbank.

Hvordan bliver mine udgifter kategoriseret?

Den enkelte butik bestemmer selv, hvordan den enkelte kortterminal kategoriseres hos NETS. Du kan se kategoriseringen i forbrugsoverblikket, og du kan også flytte en udgift til en anden kategori.

Hvordan afmelder jeg forbrugsoverblik?

Du kan framelde dit forbrugsoverblik under menupunktet -> Aftaler -> Kundeaftale og vælg funktion “Tilmelding eller framelding af funktioner”.

Sæt hak ved “Fjern aftale” for funktionerne “Forbrugsoverblik – Oversigt” og “Forbrugsoverblik – Administration” og tryk “Ok” nederst. Herefter skal du godkende med dit NemID.

Har du brug for hjælp?

Måske kan disse vejledninger hjælpe? – klik her.

Du kan også kontakte vores netbanksupport på tlf. 64 22 22 62 eller sende en mail til hotline@midspar.dk.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så holder vi dig opdateret med, hvad der sker i Sparekassen. Samtidig er du med i konkurrencen om et gavekort á 500 kroner.

Tilmeld nyhedsbrev

I vores nyhedsbrev holder vi dig ajour med alt, hvad der sker i Sparekassen.

Det er gratis at modtage nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Læs mere om nyhedsbrevet her