Større tekst
- 100% +
Læs op

Betalingskort

Misbrug af kort og indsigelse

Hvis dit kort er blevet misbrugt, kan du gøre indsigelse. Det kan du også, hvis du fx har bestilt en vare på nettet, som aldrig er dukket op. Eller du måske er trukket for et beløb, du ikke kan godkende mv. Ved at gøre indsigelse, kan du i visse tilfælde få dine penge retur.

Det er gratis at gøre indsigelse, hvis den er berettiget. En uberettiget indsigelse kan koste op til 500 kroner. Læs derfor omhyggeligt vejledning og information neden for, inden du gør indsigelse.

Specielt vedr. rejser og flybilletter

Drejer din indsigelse sig om en rejse eller flybilletter, som du har betalt med kort, skal du i første omgang kontakte dit rejsebureau eller flyselskab, hvor du har købt rejsen/billetterne.

Hvis du har penge til gode for en rejse, hvor selskabet har aflyst, og det ikke har været muligt at få pengene retur fra selskabet, har du mulighed for at lave en indsigelse – dog tidligst efter afrejsedatoen.

Har selskabet afvist tilbagebetaling af dit tilgodehavende, kan du lave indsigelsen med det samme. I andre tilfælde opfordrer vi dig til at være tålmodig, da der givet omstændighederne omkring Covid-19 må forventes længere ekspeditionstid.

  • Har du brugt Visa/Dankort til købet, anbefaler vi, at du tidligst laver indsigelsen seks uger efter din afrejsedato – og senest syv uger efter afrejsedato.
  • Har du brugt Mastercard til købet, anbefaler vi, at du tidligst laver indsigelsen otte uger efter din afrejsedato – og senest ni uger efter afrejsedato.

Du kan gøre indsigelse i en række situationer

Læs informationen herunder, inden du gør indsigelse.

  • Du har intet kendskab til nogle køb, der er foretaget med dit kort og har mistanke om misbrug.

    Først skal du spærre dit kort.

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Her kan du gøre indsigelse, hvis du har købt en vare på nettet og varen ikke er leveret.

    Du kan tidligst gøre indsigelse 15 dage efter forventet leveringstidspunkt. Indsigelse skal foretages inden 7 uger efter det forventede leveringstidspunkt. Før indsigelse kan foretages skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen.

    Du kan også gøre indsigelse, hvis du har forsøgt at downloade programmer, musik og lignende, som er mislykket, men som alligevel er blevet trukket på dit kort. Du kan fx have bestilt og forhåndsbetalt en flyrejse, billeje eller et hotelophold, men du har ikke fået tilsendt en mail med billetter, lejeaftale eller bookingbekræftelse.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Ordrebekræftelse (hvis du ikke har modtaget ordrebekræftelse, så skriv det gerne i indsigelsen)
    • Detaljeret beskrivelse af den vare/ydelse, som firmaet skulle levere
    • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Her kan du gøre indsigelse, hvis den modtagne vare/ydelse ikke svarer til købsnotaen/fakturaen eller at varen er defekt ved modtagelsen.

    Før indsigelses kan foretages, skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen (Ved kopivarer er det dog ikke et krav.) Du skal ligeledes kunne dokumentere, hvornår forretningen har fået tilsendt den returnerede vare.

    Vare eller service var defekt eller levede ikke op til beskrivelsen. Indsigelse kan tidligst foretages efter 15 dage efter denne returnering. Indsigelse skal foretages inden 8 uger fra varens modtagelse – eller modtager besked om, at varen er tilbageholdt som kopivare.

    Specielt ved kopivarer

    Der er ikke krav om, at du skal kontakte forretningen inden indsigelse, hvis er tale om en kopivarer. Men der kræves dokumentation der påviser, at der er tale om en kopivare fra en officiel forretning, lokale toldmyndigheder, eller i henhold til en vurdering foretaget af rettighedshaver. Hvis du har modtager en kopivare skal den ikke nødvendigvis returneres før du kan gøre indsigelse. Men du skal kunne redegøre for, hvor varen befinder sig.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Ordrebekræftelse eller detaljeret beskrivelse af den vare/ydelse, som firmaet skulle levere.
    • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance). Se ovenfor ved evt. kopivarer.
    • Datoer for modtagelse og evt. returnering af varen.

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Du har annulleret et køb, men ikke modtaget tilbagebetaling (kreditering).

    Efter udstedelse af en kreditnota, eller modtagelse af en returvare, har forretningen 14 dags frist til tilbagebetaling. Først efter udløbet af fristen kan der gøre indsigelse. Det skal ske inden 8 uger fra oplyst leveringsdato for at være på den sikre side. Du skal altid først have forsøgt at løse problemet med forretningen.

    Har du ikke en kreditnota, skal du vedlægge dokumentation for, at ydelsen er afbestilt eller varen er sendt retur, fx en kvittering om leveringen, samt forretningens accept af, at du returnerer varen. (På varer købt udenfor EU har du ikke automatisk returret).

    Bemærk: Du skal altid gøre indsigelse inden 8 uger fra en bekræftet leveringsdato – også selvom du har annulleret handlen.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Ordrebekræftelse, faktura og evt. kreditnota.
    • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).
    • Datoer for modtagelse og returnering af varen (postkvittering for returnering og evt. Track & Trace nr.)

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Du har fx bestilt en prøvepakke, men bliver trukket yderligere.

    Bemærk: Hvis du bestiller en prøvepakke eller et prøveabonnement, forpligter du dig normalt samtidig til en løbende levering, når du godkender handelsvilkårene. I nogle vilkår accepterer du, at betale den fulde pris, hvis du ikke sender varen retur efter prøveperioden.

    Du kan gøre indsigelse, når du har opsagt dit abonnement iflg. opsigelsesvilkårene og beløbet stadig bliver trukket på din konto. Du skal gøre indsigelse inden 8 uger.

    Du må forvente, at firmaet skal bruge mindst en uge på at registrere din opsigelse og stoppe yderligere træk. Et godkendt beløb, som er foretaget før abonnementet er opsagt, kan man ikke gøre indsigelser imod.

    Før du gør indsigelse, skal du selv kontakte firmaet for at få tilbagebetalt beløb, som evt. fortsat bliver trukket. Hvis du ikke selv kan løse sagen med firmaet, kan du gøre indsigelse.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Kopi af opsigelse af abonnementet
    • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).
    • Datoer for modtagelse og returnering af fysiske varer (postkvittering for returnering og evt. Track & Trace nr.)

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb, der er trukket på din konto ikke er identisk med det beløb, du har accepteret. Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Husk at vedlægge dokumentation for det korrekte beløb.

    Du skal have forsøgt at løse sagen med forretningen, inden der gøres indsigelse. Det skal fremgå, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen, og hvad der er kommet ud af din henvendelse.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Nota, faktura eller købsaftale med det rigtige beløb
    • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Du har ikke accepteret transaktioner fra hotel, biludlejer eller krydstogt.

    Du er trukket for ekstra ydelser fra hotel, biludlejning, krydstogt, eller andet. Oftest dækker transaktionerne forbrug af minibar, telefon, brændstofpåfyldning, skader, parkeringsbøder osv.

    Denne indsigelsesårsag kan benyttes, når du har gennemført og anerkender en tidligere betaling fra samme hotel, biludlejer eller lign.

    Som kortholder skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen, og det skal fremgå, hvordan og hvornår forretningen er kontaktet, og hvad resultatet blev.Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Det skal fremgå af din indsigelse, hvorfor du ikke kan acceptere den betaling, som forretningen mener at have krav på.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Kopi af oprindelige aftale (reservation)
    • Billejekontrakt og lignende tillige med slutopgørelse og anden modtaget dokumentation for krav om efterbetalingen
    • Resultatet at henvendelsen til udlejningsfirma eller hotel (kopi af mailkorrespondance).

    Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

    Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

  • Er der sket misbrug på dit kort, som du har mistet eller fået stjålet, skal det altid politianmeldes.

    Før du går i gang, skal du have følgende klar:

    • Kvittering af politianmeldelse

    Derefter foretager du din indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

    Har du ikke NemID, kan du kontakte os på tlf. 8820 8591.

    Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

    Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, indsætter vi indsigelsesbeløbet på din konto med fradrag af selvrisiko ved misbrug af kort med pinkode.

    En uberettiget indsigelse kan koste et gebyr på op til 500 kroner.

Hvis du skal eftersende dokumentation til os

Får du brug for at eftersende yderligere dokumentation til os, kan du enten gøre det via “Sikker kommunikation” i netbanken eller sende det til indsigelse@midspar.dk.

Hver måned trækker vi lod om et gavekort på en biograftur for 2

Tilmeld dig nyhedsbrevet

I vores nyhedsbrev holder vi dig ajour med alt, hvad der sker i Sparekassen. Vi skriver om relevante emner som pension og investering samt alle de kultur- og sportsarrangementer Middelfart Sparekasse arrangerer eller støtter.

  • Jeg accepterer, at Middelfart Sparekasse må kontakte mig på e-mail om relevante emner som pension og investering samt alle de kultur- og sportsarrangementer Middelfart Sparekasse arrangerer eller støtter. Jeg accepterer desuden, at mine data behandles med henblik på at sende mig så relevant information som muligt.Læs mere om betingelserne for Middelfart Sparekasses nyhedsbrev her >>

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os