Spørgsmål og svar til netbank

Netbank erhverv

  • Du finder udbakken under “Betalinger” i “Aktiviteter” i øverste højre hjørne.

  • Du finder breve fra Sparekassen under “Dokumenter” i “Aktiviteter” i øverste højre hjørne.

  • Du finder Min Postkasse hedder “Beskeder” i den nye netbank. Du finder “Beskeder” under “Aktiviteter” i øverste højre hjørne.

  • Klik på det runde ikon med de to pile nederst i højre hjørne for at starte en overførsel eller betaling.

    Når du har klikket på ikonet, kan du vælge, om du vil overføre, betale indbetalingskort eller overføre til udlandet.

  • I menuen øverst til venstre skal du klikke på “Betalinger” og derefter “Importer fil til betaling”.

  • På forsiden efter du er logget ind i netbanken, kan du skifte mellem dine aftaler øverst i midten af skærmen.

    Har du adgang til flere selskaber, er det også her, du vælger, om du vil se dem alle samtidig eller kun ét selskab ad gangen.

  • På forsiden kan du på venstre side af hver konto klikke på stjernen – er stjernen rød, er den markeret som favoritkonto og vil blive vist på din forside.

    De øvrige konti ligger under drop-down-knappen “Vis alle konti”. Klikker du på “Vis alle konti”, kan du til- og fravælge dine favoritkonti.

    1. Klik på knappen “Rediger rækkefølge”
    2. Med pilene til højre for kontonummer kan du flytte en konto op eller ned i rækkefølgen
    3. Afslut med “Gem” – og den nye rækkefølge vises på forsiden.
  • Klik på menuen øverst til venstre og derefter på dit navn i bunden af menuen. Vælg herefter “Netbankindstillinger” for at indstille:

    • standard dato-interval
    • om du vil se nyeste eller ældste transaktioner først
    • om du vil se afstemningsfunktionen
    • hvilken konto en ny betaling skal starte fra.

     

     

  • Klik på menuen i øverste venstre hjørne og vælg “Betalinger”. Klik herefter på “Importer fil til betaling”.

    Under placering vælger du det sted, du har gemt filen fra dit økonomisystem.

    Vælg filformat – som regel er det Kasel.

    Vælg den virksomhed, du importerer filen i, og vælg så “Importer fil”.

    Nu ligger betalingerne klar til godkendelse under “Aktiviteter” øverst i netbanken højre hjørne.

  • Vælg “Betalinger” i menuen øverst til venstre, og vælg herefter “FI-adviseringer”.

    Som standard er den valgte indstilling “Siden sidst” – vælg i stedet den periode, som du har brug for at se.

    Vælg “Eksporter” øverst til højre, og herefter PBS-format. PBS-format er standard FI-adviseringsformat på tværs af banker.

    Afhængigt af dine browserindstillinger bliver downloads ofte gemt i nederste venstre hjørne. Herfra kan du gemme filen.

    1. Fra forsiden kan du klikke på den konto, du ønsker at eksportere fra
    2. Du står derefter på kontobevægelser
    3. Vælg den periode, du ønsker at eksportere
    4. Vælg derefter Eksporter øverst til højre, og vælg det format, du ønsker at eksportere i
    5. Ønsker du i stedet at eksportere med detaljer, så vælg alle poster i overskriften på kontobevægelser (inden du klikker “Eksporter”)
    6. Vælg herefter “Eksporter” i bunden af posterne
    7. Vælg “Detaljer” – fanen til højre
    8. Herefter vælger du, om du vil have en post pr. side eller printe i løbende baner. Detaljer kan kun eksporteres i PDF-format.
    1. I “Aktiviteter” på forsiden øverst til højre finder du betalinger til godkendelse
    2. Her kan du markere og godkende betalinger
    3. Under “Status” kan du se, om en betaling er oprettet eller afventer signering (hvis I er flere, der godkender sammen). På de tre prikker til højre for betalingen kan du se detaljer, slette og godkende enkeltvis
    4. Under “Detaljer” kan du se, hvem der har godkendt en betaling første gang.
  • Alternativet til MitID hedder ”NemID medarbejdersignatur” med nøglefil og tilknyttet cpr-nummer.
    • løsningen er midlertidig, indtil MitID erhverv er klar
  • Når du opretter en ny betaling, kan du nederst vælge at gemme betalingsmodtager, lige inden du godkender. Herefter kan du ved en ny betaling søge modtageren frem i linjen “Modtager”.

Netbank privat

  • Du kan afstemme dine posteringer ved at klikke til højre for den enkelte postering i netbanken. I mobilbanken kan du afstemme en postering ved at trække posteringen til venstre.

    Hvis du mangler funktionen “Afstem postering”, kan du slå funktionen til under “Indstillinger” og dernæst “Netbankindstillinger”.

  • Du kan tilmelde dig Beskedservice, så får du en SMS eller e-mail om dine saldobevægelse og betalinger, og du løbende kan få et overblik og holde dig opdateret.

    Åbn “Menu” i øverste venstre hjørne, og klik derefter på “Beskedservice”. 

    I mobilbanken kan du tilmelde push notifikationer ved at klikke på “Menu” i nederste højre hjørne, derefter “Produkter og Services” og så “Push notifikationer”.

  • Klik på det runde ikon med de to pile nederst i højre hjørne for at starte en overførsel eller betaling.

    Når du har klikket på ikonet, kan du vælge, om du vil overføre, betale indbetalingskort eller overføre til udlandet.

  • Du kan sende en sikker besked til din rådgiver ved at klikke på “Menu” øverst til venstre. Herefter klikker du på “Beskeder” – nu kan du skrive din besked til din rådgiver.

    I mobilbanken kan du også sende din rådgiver en besked. Når du er logget ind, klikker du på “Aktiviteter” i bunden og vælger “Beskeder”. Klik på Ny besked øverst til højre.

     

     

  • Klik på “Menu” i øverste venstre hjørne og derefter “Dokumenter” og så “Arkiv”. Her kan du se kontoudtog, post fra Sparekassen m.m.

    I mobilbanken skal du klikke på “Aktiviteter” i bunden og “Dokumenter” og derefter ”Arkiv” for at se kontoudtog, post fra Sparekassen m.m.

  • I netbanken kan du se din pinkode, ved at klikke på “Menu”, “Kortoversigt”, “Vælg” og “Vis pin”.

    Du kan også se din pinkode i mobilbanken, Klik på “Menu”, “Mine kort”, “Tryk på kortet” og “Se pinkode”.

  • Du kan spærre dit betalingskort ved at klikke på “Menu”, “Kortoversigt”, “Vælg” og “Spær kort”.

    I mobilbanken kan du spærre dit betalingskort ved at klikke på “Menu”, “Mine kort”, tryk på et kort og klik på “Spær kort”.

    Skal du have åbnet dit kort igen, skal du kontakte din rådgiver.

  • Har du en konto i et andet pengeinstitut, kan du også få den vist i din netbank hos Middelfart Sparekasse.

    Klik på “Menu”, “Kontooversigt”, “Konti i andre banker”, “Tilføj bank” og følg så vejledningen på skærmen.

    I mobilbanken kan du tilføje en konto fra et andet pengeinstitut ved at klikke på “Menu”, “Produkter og Services”, “Konti i andre banker” og så følge vejledningen på skærmen.

  • Klik på “Aktiviteter” i øverste højre hjørne. Nu kan du vælge om du vil se betalinger i udbakken, beskeder fra din rådgiver eller dokumenter til underskrift.

    I mobilbanken skal du klikke på “Aktiviteter” i bunden af skærmen. Nu kan du vælge, om du vil se betalinger i udbakken, beskeder fra din rådgiver eller dokumenter til underskrift.

  • Vælg først den konto, BS-betalinger hæves fra og klik derefter på “Vis fremtidige betalinger”. Så får du vist månedens BS-betalinger.

    Har du brug for en detaljeret oversigt og evt. bilag, kan du se dem på e-boks.dk – husk at tilmelde Middelfart Sparekasse som afsender.

    Alternativt kan du hente appen “Betalingsservice”. I appen kan du tilmelde/afmelde betalingsaftaler, se detaljeret oversigt, lægge budget og se tidligere års betalinger.

  • Sparekassen har mulighed for at sende dig dokumenter til digital underskrift med MitID/NemID, så du ikke behøver at underskrive fysisk i Sparekassen.

    Har du en netbankaftale med Middelfart Sparekasse, finder du underskriftsrummet i netbanken Klik på “Aktiviteter” i øverste højre hjørne. I mobilbanken skal du klikke på “Aktiviteter” i bunden af skærmen og derefter ”Dokumenter”.

    Har du ikke en netbankaftale i Sparekassen, vælger du på www.midspar.dk ”Netbank” i øverste højre hjørne og derefter, “Underskriftsrum”.

  • Hvis du har overskredet grænsen for, hvor meget du kan betale på kortet i udlandet pr. løbende 30 dage, bliver din betaling afvist.

    Selvom du slet ikke har været i udlandet, skal du være opmærksom på, at flere og flere betalinger i Danmark bliver trukket på Visa-delen af et Visa/Dankort – derfor tæller betalingen som en betaling i udlandet.

    Hvis du betaler med mobilen, fx med Apple Pay eller Google Pay her i Danmark, så bliver det også talt med som en betaling i udlandet. Derfor kan du hurtigt nå grænsen for, hvor meget der kan betales i udlandet pr. løbende 30 dage:

    • På et Visa/Dankort kan du betale op til 25.000 kr. pr. løbende 30 dage i udlandet
    • På fx et Mastercard Guld kan du betale op til 50.000 kr. pr. løbende 30 dage i udlandet
    • På fx et Mastercard Debit kan du betale op til 30.000 kr. om dagen i ind- og udland

    Grænserne for hvor meget du kan betale/hæve er sat af sikkerhedshensyn.

    Derfor kan det være en god idé at have mere end ét betalingskort, så du har et i baghånden, hvis dit kort når forbrugsgrænsen, bliver spærret, eller hvis du mister et kort.

    Du er altid velkommen til at kontakte din rådgiver, hvis du har brug for et ekstra kort.

     

    1. Klik på knappen “Rediger rækkefølge”
    2. Med pilene til højre for kontonummer kan du flytte en konto op eller ned i rækkefølgen
    3. Afslut med “Gem” – og den nye rækkefølge vises på forsiden.
  • Under “Aktiviteter” øverst til højre finder du dokumenter til underskrift under fanen “Dokumenter”.

  • I løbet af efteråret 2022 kan du finde den ”lyserøde” BS-oversigt i netbanken. Indtil da kan du finde den i e-Boks, hvis det er tilmeldt.

    Mangler du tilmelding, så kontakt din rådgiver.

  • Når du opretter en ny betaling, kan du nederst vælge at gemme betalingsmodtager, lige inden du godkender. Herefter kan du ved en ny betaling søge modtageren frem i linjen “Modtager”.

Læs mere
Få overblik over de digitale muligheder i Sparekassen
Læs mere
Få hjælp af vores support
Brug for hjælp til netbank eller mobilbank?
Læs mere
Seneste opdateringer af netbanken
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os