Derfor stiller vi så mange spørgsmål
Ifølge Hvidvaskloven skal vi, og alle andre pengeinstitutter, kende vores kunder og deres formål med at være kunde hos os. Det er derfor, at vi beder om kopi af pas og sundhedskort, og det er derfor, vi beder alle nye kunder oplyse formålet med at være kunde hos os samt det forventede forretningsomfang. Selv om du har været kunde hos os i flere år, kan du også opleve at blive spurgt. Vi skal nemlig også sikre os, at de oplysninger, vi har, er tidssvarende.
For at sikre, at vi lever op til vores opgave og hjælper myndighederne med at bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering, så sker der en løbende overvågning af transaktionerne i Sparekassen. Hvis der sker noget på en konto, som ikke stemmer overens med det, du som kunde har oplyst i ”formål og omfang”, så ser vi nærmere på det og kontakter dig måske for at få hjælp til at finde ud af, hvad der ligger bag.
Det gør vi ikke for at mistænkeliggøre dig. Vi ser det som en service, hvor du kan være tryg ved, at hvis din konto bliver misbrugt, så gør vi vores bedste for at opdage det.