Større tekst
- 100% +
Læs op

Send og modtag penge

Udenlandske overførsler

Har du brug for at overføre penge til udlandet, er det hurtigst og billigst for dig, hvis du selv klarer overførslen fra din netbank. Er du ikke tryg ved selv at klare overførslen, er du også altid velkommen til at kontakte din rådgiver.

Skema til bestilling af udenlandsk overførsel

Når du skal overføre penge inden for Europa

Ved overførsler til udlandet skal du bruge modtagerens IBAN-nummer og modtagerbankens BIC/Swift-kode. For at være sikker på, at pengene kommer frem til modtagers konto, er det vigtigt, at du indtaster korrekt navn og adresse på kontohaveren.

Når du skal overføre penge uden for Europa

Overførsler til et land uden for Europa kan være meget komplekse, da disse ofte kræver flere og anderledes informationer end forklaret ovenfor. Kontakt derfor din rådgiver, som kan guide dig, så pengene når den ønskede modtagerkonto.

Sådan opretter du en udenlandsk overførsel i din netbank

  • Log på netbank
  • Start en overførsel ved at klikke på ikonet “Betal & overfør” nederst i højre hjørne
  • Vælg fanen “Udland”
  • Indtast beløbet og vælg den valuta, som beløbsmodtageren skal have pengene i
  • Vælg den konto, du ønsker at overføre pengene fra

For EU og øvrige lande med IBAN
Indtast IBAN-nummer (internationalt kontonummer, der begynder med landekode).

For lande uden IBAN
Indtast modtagers kontonummer og BIC/SWIFT

For USA
Hvis modtagerbanken ikke har BIC/SWIFT, sæt flueben i “Ingen BIC/SWIFT”. Indtast herefter bankkode (starter med FW efterfulgt af ni cifre), og udfylde bankens navn og adresse.

  •  Ud for “Omkostningsfordeling” vælger du, om omkostningen skal deles, eller om afsender eller modtager betaler den. Bemærk at der er et øget gebyr ved “Afsender betaler”.
    For EU-overførsler kan du dog kun vælge at omkostningen deles
  • Vælg overførselsdato og overførselstype
  • Udfyld “Besked til modtager” samt modtagers fulde navn, adresse, postnummer og by. Er linjen til navn for kort, så brug også første adresselinje.
  • Vælg land
  • Gem evt. modtager 
  • Godkend overførslen, eller læg den i “Aktiviteter” til senere godkendelse

Får du en fejlmeddelelse, når du forsøger at gennemføre overførslen, kan det skyldes, at du mangler et “one time password”. Passwordet aktiveres af din rådgiver og har til formål at forhindre svindel.

Sådan downloader du en nota vedr. overførslen

Har du brug for et bilag/kvittering på den udenlandske overførsel, skal du selv lave den i netbanken:

  • Åbn den konto, du har lavet overførslen fra
  • Klik på de tre lodrette prikker ud for posteringsteksten
  • Vælg “Se detaljer”
  • Vælg “Eksporter detaljer”
  • Vælg format – CSV, Excel eller PDF 

Når du skal modtage penge fra udlandet

Oplys følgende til afsenderen:

  1. Middelfart Sparekasses BIC/SWIFT-kode: MISPDK21.
  2. Dit 18-cifrede IBAN-kontonummer, der begynder med DK efterfulgt af 16 tal. Hver konto har sit eget IBAN-nummer, som du finder via netbank eller mobilbank. Klik på den konto, du vil se IBAN-nummeret på, klik derefter de tre lodrette prikker øverst til højre, klik på “Se kontodetaljer”, og så kan du se kontoens IBAN-nummer.

Skal du modtage penge uden for Skandinavien eller Europa er ovenstående oplysninger ikke nødvendigvis dækkende, hvorfor du kan kontakte din rådgiver for yderligere informationer.

  • Hver konto har sit eget IBAN-nummer (International Bank Account Number). Et IBAN-nummer er dit kontonummer skrevet i henhold til internationale standarder. Det er en måde, hvorpå man kan identificere en konto i et pengeinstitut inden for EU.

    I netbank skal et IBAN-nummer indtastes uden mellemrum.

  • BIC-koder (Bank Identifier Code) anvendes ved overførsler til og fra udlandet.
     

    BIC-koden er pengeinstituttets internationale identifikationskode og det elektroniske kendetegn, som sikrer, at dine penge kommer det rigtige sted hen. BIC-kodens længde er på 8 eller 11 tegn. De første seks tegn er altid bogstaver, og resten er bogstaver og/eller tal.

    Middelfart Sparekasses BIC/SWIFT-kode er MISPDK21.

  • Har du fået oplyst et udenlandsk IBAN-nummer, kan du teste, om det overholder standarden for det land, hvor kontoen føres. 

    Bemærk: Du kan ikke kontrollere, om kontoen eksisterer, eller om nummeret hører til den pågældende kunde, men udelukkende om nummeret overholder standarden for IBAN.

  • Når du overfører penge til udlandet, skal du sikre dig, at bankoplysningerne er korrekte – ellers risikerer du, at overførslen forsinkes.

    Vær især opmærksom på:

    • kontonummer og navn skal stemme overens
    • kontohavers navn skal være korrekt
    • kontoen kan evt. være lukket.
Klar det meste i automaten
Hæveautomater
Læs mere
Læs mere
Find nærmeste afdeling
Læs mere

Hver måned trækker vi lod om et gavekort på en biograftur for 2

Tilmeld dig nyhedsbrevet

I vores nyhedsbrev holder vi dig ajour med alt, hvad der sker i Sparekassen. Vi skriver om relevante emner som pension og investering samt alle de kultur- og sportsarrangementer Middelfart Sparekasse arrangerer eller støtter.

  • Jeg accepterer, at Middelfart Sparekasse må kontakte mig på e-mail om relevante emner som pension og investering samt alle de kultur- og sportsarrangementer Middelfart Sparekasse arrangerer eller støtter. Jeg accepterer desuden, at mine data behandles med henblik på at sende mig så relevant information som muligt.Læs mere om betingelserne for Middelfart Sparekasses nyhedsbrev her >>

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os