Identitetstyveri
Print Friendly, PDF & Email

Identitetstyveri og tyveri af personlige oplysninger er et stigende problem, og ofrene står som regel alene med oprydningen, når skaden er sket. Derfor sikrer Middelfart Sparekasse nu samtlige privatkunder gratis og tilbyder professionel hjælp.

Hvad er identitetstyveri?

Identitetstyveri er, når en ukendt person ulovligt eller uautoriseret bruger offerets identitet (fx cpr.nr., navn eller adresse) for at opnå økonomisk gevinst fra en tredjepart. Det kan fx være at åbne en bankkonto, søge om kredit eller lån, købe varer over nettet eller købe telefoner og telefonabonnementer i offerets navn.

Hvad dækker forsikringen?

Med forsikringen overtager Sparekassens forsikringsselskab – NEM Forsikring – korrespondancen med kreditorerne og hjælper med det praktiske, der er forbundet med misbrug af identitet:

  • rådgivning og vejledning om, hvordan man undgår identitetstyveri, og hvordan man forholder sig ved mistanke om identitetsmisbrug
  • afvisning af uberettigede krav
  • kontakt til kreditbureauer og hjælp til at undgå uberettiget registrering
  • dækning af rimelige omkostninger til juridisk bistand op til max. 25.000 kr.

Der er dog enkelte ting, som forsikringen ikke dækker:

  • eventuelle økonomiske tab ved misbruget, herunder udgifter til nye ID-papirer, medlemskort m.v.
  • hvis misbruget udføres af en person i husstanden
  • ID-misbrug som kan relateres til dit arbejde, fx ved misbrug af firmanavn eller virksomhedens identitet
  • erstatning eller godtgørelse for den arbejdsindsats, du selv må lægge i forbindelse med ID-misbrug, herunder mistet arbejdsindtægt
  • udgifter i forbindelse med retssager om krav opstået i forbindelse med ID-misbrug – sådanne udgifter kan i stedet være dækket på din retshjælp-forsikring.

Ved mistanke om identitetstyveri er det vigtigt straks at reagere på det og kontakte politiet og dit pengeinstitut.

Lone og Morten fik hjælp af forsikringen

Lone og Morten modtog i august 2017 en opkrævning fra et internetbaseret firma, som solgte tøj via postordre. Firmaet krævede betaling for køb af en del tøj, men hverken Lone eller Morten kendte noget som helst til købet. Der måtte altså være en anden, som havde bestilt tøjet i deres navn, og havde forsøgt at tørre regningen af på dem. De kontaktede politiet og banken og fik spærret deres Visakort for en sikkerheds skyld, ligesom de fik ændret koden til NemID m.v., men der udestod jo stadig en regning fra tøjfirmaet.

Takket være forsikringen overtog NEM Forsikring sagen og kontaktede tøjfirmaet. Kravet af betaling blev afvist, og da tøjfirmaet ikke kunne dokumentere, at det faktisk var Lone og Morten, som havde bestilt tøjet, måtte de til sidst opgive kravet mod kunderne.

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så holder vi dig opdateret med, hvad der sker i Sparekassen.

  • Jeg accepterer, at Middelfart Sparekasse må kontakte mig på e-mail om relevante emner som pension og investering samt alle de kultur- og sportsarrangementer Middelfart Sparekasse arrangerer eller støtter. Jeg accepterer desuden, at mine data behandles med henblik på at sende mig så relevant information som muligt.Læs mere om betingelserne for Middelfart Sparekasses nyhedsbrev her >>

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.