Der er ingen slutdato på en lederuddannelse
2. september 2025
Anne Ravn, privatkundechef hos Middelfart Sparekasse, har sammen med flere lederkollegaer gennemført en lederuddannelse skabt i samarbejde med Finansforbundets Uddannelsescenter – og udbyttet består blandt andet af konkrete værktøjer samt værdifulde snakke og sparring.
Mulighed for sparring
Der var især én ting, Anne Ravn glædede sig til, da hun for syv måneder siden gik i gang med sin lederuddannelse hos Middelfart Sparekasse.
Som forholdsvis nyudnævnt privatkundechef i Esbjerg-afdelingen så hun ikke mindst frem til at lære sine lederkollegaer bedre at kende – på tværs af lokationer og arbejdsområder.
– Det har virkelig været fedt at blive en del af et internt leder-netværk i Sparekassen. Det giver muligheder for sparring og mange gode snakke, siger Anne Ravn.
Mange værdifulde snakke
Hun har sammen med sine kollegaer netop afsluttet lederuddannelsen, der blev indledt i begyndelsen af 2025, og forløbet er skabt i et tæt samarbejde med Finansforbundets Uddannelsescenter.
– Jeg havde mange gode snakke med vores underviser (Lars Munch Svendsen) i hele forløbet, og vores snakke handlede om alt muligt. Det var virkelig brugbart og værdifuldt for mig, siger Anne Ravn, der, hvis hun skal pege på et konkret udbytte, nævner kommunikation.
– Jeg er blevet mere tydelig i min kommunikation, tror jeg, men omvendt er jeg også bevidst om, at man aldrig bliver færdiguddannet som leder. Det er en rolle, der hele tiden kan og skal udvikles og forfines.
Forskelle på generationer
Noget af det, hun blandt andet er blevet opmærksom på i sin rolle som leder, er, at generationer ændrer sig.
– Der kan være store forskelle på, hvad et ungt menneske forventer af sin leder i forhold til en mere erfaren kollega. Det vigtigste for mig er, uanset alder, at lysten til udvikling er der, for det er en betingelse for at flytte sig menneskeligt og fagligt, siger Anne Ravn, der selv er i gang med den proces.
– Ja, jeg har da været presset, og jeg lærer løbende nyt af den daglige drift. Jeg blev kastet lidt hovedkulds ud i lederrollen, så der har været meget at lære for mig – og det er der fortsat, siger hun smilende.
Privatkundechefen glæder sig over, at hun nu har brugbare værktøjer, hun kan gøre brug af i dagligdagen.
– Det er ikke sådan, at det er faste modeller, der skal bruges i specifikke situationer. Jeg har ikke fået trukket noget ned over hovedet – jeg har fået værktøjer, der kan bruges i forskellige sammenhænge, og det føles godt, slår Anne Ravn fast.