Forside Elbil Dieselhakker afløst af en el-bil med masser af moment
Dieselhakker afløst af en el-bil med masser af moment
16. oktober 2025
Bilglad er nærmest en underdrivelse, når det handler om Henriette Faaborg. Hun har altid været glad for fart, og hun har siddet bag rattet i mange potente dieselbiler i sit liv – men for halvandet år siden skiftede hun til en el-bil, og det valg har hun ikke fortrudt.
Blev en dårlig forretning
Egentlig drømte hun om en stor dieselbil med mange hestekræfter. Masser af moment.
Henriette Faaborg erkender, at hun er glad for fart – uanset om det er på hesteryg eller i en bil – og da hun allerede har haft mange dieselbiler i sit liv, styrede hun i retning af noget Mercedes eller BMW, da hun for halvandet år siden stod foran udskiftning af bil.
Det gik dog ikke helt som planlagt.
– Jeg skifter gerne bil hvert andet eller tredje år, og da jeg regnede lidt på den store dieselbil, opdagede jeg ret hurtigt, at det ville blive en dårlig forretning for mig, fortæller Henriette Faaborg, der arbejder som lærer i Vejle og bor cirka 10 kilometer fra sin arbejdsplads.
Fik mere for pengene
I stedet rettede hun blikket mod markedet for el-biler, hvilket hun ikke havde forestillet sig skulle ske.
– Jeg har gået med mange af de forbehold, der findes i forhold til el-biler, men jeg må bare sige, at jeg lynhurtigt vænnede mig til noget helt andet i forhold til tidligere.
Hun endte med at falde for en Volvo XC 40 med to motorer og firehjulstræk, og det er en bil med masser af udstyr.
– Jeg vil skyde på, at jeg skulle have betalt omkring 300.000 kroner mere, hvis jeg ville have en lignende dieselbil fra Mercedes eller BMW. Med Volvoen fik jeg masser af hestekræfter og udstyr med i prisen, siger Henriette Faaborg, der, som hun plejer at gøre, har døbt sin bil – el-bilen har fået navnet Rita.
– Det er et navn fyldt med power, og hvis jeg selv havde fået mulighed for at vælge navn, da jeg blev døbt, havde jeg valgt Rita.
Ville vælge den store bil
I forhold til bil er hun der, hvor hun gerne vil være efter en periode med mindre biler, og hestekræfterne bruges ikke kun til fart – de bruges også til at trække en hestetrailer med plads til to heste.
– Jeg har endnu ikke været på ferie i Sydeuropa i Volvoen, og jeg kan godt være i tvivl om, hvad jeg ville vælge, hvis jeg havde et job, hvor jeg skulle køre mange kilometer hver dag. Omvendt tror jeg, det er sundt for kroppen med de pauser, en el-bil tvinger dig til at tage, fortæller den glade og tilfredse el-bil ejer, der også kommer med en lille indrømmelse:
– Jeg er nok typen, der siger stor bil og lille hus, hvis jeg skulle vælge, siger Henriette Faaborg smilende.
Med sin Volvo har hun masser af hestekræfter, udstyr og lang garanti, og hun er nærmest lykkelig.
Kendte forbehold
Mange har forskellige forbehold i forhold til at investere i en elbil – her er en stribe af de mest brugte:
- Det er svært at komme til at lade
- Det tager lang tid at lade
- Det er svært at finde en elbil, der kan trække noget særligt
- Det er besværligt at køre på ferie i en elbil
- Man kan ikke have en elbil, hvis man bor i lejlighed eller hus uden egen indkørsel
- Det kræver en bunke af apps, kort og chips at lade på farten
- Elbiler har et højt værditab
- Det går hårdt ud over rækkevidden at køre på motorvej
FDM svarer på ovenstående og meget mere her