Spørgsmål fra konen
Teslaen bruger sølle 3,9 sekunder på at nå 100 km/t.
Jakob Hjelholt fra Esbjerg ved det, for han har testet det.
– Det var sjovt de første to-tre uger, og jeg kører på ingen måde vildt og hurtigt. Det bidrager dog til komforten, at jeg ved, kræfterne er der.
Sådan siger en mand, der aldrig nogensinde skulle have en elbil – altså indtil for et års tid siden.
– Da Tesla satte prisen ned første gang, tog vi ud til forhandleren for at prøve en, og min kone sagde: Hvorfor har vi ikke sådan en?
En væsentlig besparelse
I maj 2024 nåede det samlede bilsalg i Danmark 14.572, og 50 procent af dem var elbiler, hvilket stemmer fint overens med udviklingen i Middelfart Sparekasses udlån til bilkøb – i begyndelsen af året oversteg udlån til elbiler udlån til benzin- og dieselbiler.
I vores Redegørelse for samfundsansvar 2023 garanterer vi, at vi også i 2024 bidrager til at accelerere den bæredygtige omstilling, hvilket blandt andet sker ved at øge antallet af attraktive udlån til elbiler.
– Det økonomiske aspekt spillede en rolle for os med et attraktivt billån hos Middelfart Sparekasse samt en væsentlig besparelse på brændstof. Nu betaler vi 700 kroner om måneden – tidligere brugte vi mellem 2500 og 3500 kroner pr. måned, fortæller Jakob Hjelholt om overgangen til elbil.
– Lad os bare sige, at jeg var meget tilbageholdende og skeptisk, og jeg er da heller ikke 100 procent omvendt, men jeg har svært ved at forestille mig, at vi ikke skal køre elbil i fremtiden.
Farvel til fordomme
Han er flittig gæst til Le Mans, hvor lyden fra bilerne er en stor del af oplevelsen, og han kalder tanken om Le Mans for elbiler for et kedeligt scenarie.
– Der er noget signalværdi i en elbil i forhold til den bæredygtige omstilling, vi alle skal bidrage til, og dertil kommer så komforten, der er på et meget højt niveau, mener Jakob Hjelholt, der har pakket sine mange fordomme sammen.
– Jeg har noget jagt i Nordjylland, og køreturen derop ville aldrig gå med en elbil, tænkte jeg. Jeg sagde også, at turene op til vores ældste datter, der bor i Aalborg, ville blive et mareridt, og sådan havde jeg alle fordomme på plads, erkender han.
I dag ser han anderledes på livet som elbil-ejer.
Pauserne udnyttes maksimalt
– Der er mange gode ting at sige – for eksempel er der sikkerheden, da man ikke hænger unødigt længe i overhalinger, og det med eventuelle lade-pauser er ikke et problem for os, siger han.
Det sidste hænger sammen med, at der også blev holdt pauser, da transporten skete med benzin- eller dieselbiler, så det har ikke været en stor omvæltning. Nu udnyttes kaffepauserne bare med en ladning til bilen.
– Og så er Danmark heller ikke større. Jeg har boet i USA engang, og der kan man snakke om store afstande, siger Jakob Hjelholt, der stadig cykler til og fra sit civile job.
– Alligevel bliver det til 30.000 kilometer om året, hvilket på bedste vis indikerer, at jeg holder meget af at køre Tesla, konstaterer han med et skævt smil.