Anbefaling fra Nationalbanken: Kort, kontanter og mobil
Større tekst
- 100% +
Læs op

Nationalbanken anbefaler to kort, kontanter og mobil

6. oktober 2025

Vi er gode til digitale betalinger i Danmark, men hvad gør vi, hvis en eller flere betalingsløsninger ikke fungerer som normalt.

Danmarks Nationalbank har lanceret anbefalinger, der tager højde for både kortere og længerevarende udfald i betalingsløsninger.

Til borgere

  • Hav mindst to slags fysiske betalingskort i husstanden (fx Dankort, Visa/Dankort og Mastercard)
  • Hav flere betalingsløsninger på mobilen, så du kan betale med en kontooverførsel, fx MobilePay eller din mobilbank
  • Få lidt ekstra byttepenge med, når du handler eller vil hæve kontant – anbefaling er min. 250 kr. pr. person – gerne i forskellige sedler og mønter

Til virksomheder

  • Overvej at kunne modtage betaling med kort og kontooverførsler som supplement til kontanter
  • Forbered og implementér offline-kortbetalinger – spørg din kortindløser, fx Worldline eller Nets
  • Lav konkrete beredskabsplaner og træn personalet

Et robust system

Umiddelbart er vi et godt sted, når vi taler om betalingsløsninger i Danmark. Du behøver derfor ikke at skynde dig hen og hente kontanter.

Infrastrukturen for digitale betalinger er meget robust i Danmark, hvor den finansielle sektor fokuserer på høj sikkerhed og nødprocedurer, men det kan dog i disse tider ikke udelukkes, at der kan komme perioder, hvor du ikke kan betale som normalt.

Og hvad gør man så?

Danmarks Nationalbank står bag en række anbefalinger til borgerne og virksomheder, for at kunne imødegå problemer ved at betale som normalt.

Til borgere

To fysiske kort af forskellige kortmærker

Første anbefaling handler om, at der i husstanden findes mindst to fysiske betalingskort fra forskellige kortmærker fra de mest udbredte kortmærker i Danmark, hvilket er Dankort, Mastercard og Visa.

Er det ene kort eksempelvis et Visa/Dankort, anbefales det, at husstanden anskaffer sig et betalingskort fra Mastercard.

Hvis internetforbindelsen forsvinder, er det i mange tilfælde muligt at betale offline med dit betalingskort – dog kan det kræve, at du skal bruge dit fysiske kort sammen med din pinkode – og har du svært ved at huske den, kan du hente en pinkodehusker på vores hjemmeside.

Mobilbetalingsløsning, der benytter kontooverførsel

En anden anbefaling handler om at have en mobilbetalingsløsning, der benytter sig af kontooverførsel. Det kan fx være MobilePay og mobilbank.

Det øger nemlig dine muligheder for at kunne betale, hvis der opstår problemer med betalingskortsystemerne, men hvor der fortsat er internetforbindelse.

Mindre kontantbeløb pr. person

Det er desuden en god idé at have et mindre kontantbeløb i husstanden.

En tommelfingerregel er ifølge Danmarks Nationalbank min. 250 kroner pr. person i husstanden, hvilket giver mulighed for at betale for det mest nødvendige i ca. tre dage. Hver husstand har sin økonomi og behov, og det er naturligvis op til hver enkelt, om der er behov for et mindre eller større beløb.

Nationalbanken foreslår, at du blot hæver lidt ekstra, når du betaler i den kommende tid – og på den måde får lagt lidt til side.

Det vil være en fordel at have kontanterne i forskellige sedler og mønter, så butikkerne har bedre muligheder for at give byttepenge tilbage.

Til virksomheder

Sørg for flere måder at kunne modtage betaling på

Erhvervsdrivende bør sikre, at de kan modtage betaling via flere uafhængige kanaler – betalingskort (fx kortindløsning via Worldline) og kontooverførsler (fx MobilePay eller mobilbank) – som supplement til kontanter.

Da disse forskellige måder benytter forskellige infrastrukturer, giver det en robusthed: hvis én løsning fejler, kan kunderne fortsat betale med en anden.

Forbered og implementér offline-kortbetalinger

Det anbefales, at butikker og andre salgssteder kan håndtere offline-kortbetalinger. Dette kræver teknisk opsætning og aftaler med kortindløser og terminalleverandør.

Tag derfor kontakt til jeres kortindløser, fx Worldline eller Nets for at høre nærmere.

Lav konkrete beredskabsplaner og træn personalet

Det er afgørende, at personalet ved, hvad de skal gøre, når betalinger ikke kan gennemføres som normalt. Planerne bør indeholde:

  • Klare instruktioner til aktivering af offline-kortbetaling på terminaler

  • Information om hvilke kort og løsninger kunder kan bruge – synligt for kunder og personale

  • Regelmæssig test af procedurerne.

På den måde undgås usikkerhed hos kunder og personalet i en vanskelig situation.

Læs mere om anbefalingerne hos Nationalbanken
Læs mere
Bliv klogere på vores mobilbank
Læs mere Bliv klogere på vores mobilbank
Se mulighederne her
Har du mere end ét betalingskort?
Læs mere Har du mere end ét betalingskort?
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os