Frivillige foreninger har en direkte linje til en rådgiver
23. september 2025
Frivillighed betyder rigtig meget for Middelfart Sparekasse, der har mere end 2000 foreningskunder drevet af frivillige. De får ikke kun en konto til foreningen, de får også favorable vilkår samt råd og vejledning fra kompetente rådgivere.
Holder af kontakten
Selv om Frivillig Fredag og Middelfart Sparekasse ikke umiddelbart rimer på hinanden, hænger de to uløseligt sammen.
Siden 1853 har frivillighed stået højt på prioriteringslisten hos Middelfart Sparekasse, og i mere end 170 år har det, med stor glæde og fornøjelse, været naturligt for Sparekassen at bakke frivilligheden op.
Det sker ikke kun med økonomiske bidrag, det sker også med lokalt engagement og opbakning, mens mere end 2.000 foreningskunder på daglig basis serviceres af fire kompetente foreningsrådgivere.
Én af dem er Pernille Hartmann, og hun holder meget af kontakten med de mange frivillige ude i foreningerne.
Hurtig til at byde ind
– Noget af det, vores foreningskunder udtrykker mest glæde over, er, at de kan komme i kontakt med et menneske. De kan ringe eller skrive direkte til os, og den form for dialog får vi jævnligt ros for, siger Pernille Hartmann.
Engang lå foreningskunderne hos de enkelte rådgivere, siden blev de samlet pr. afdeling, hvor der blev udpeget en foreningsansvarlig i hver afdeling, men i dag styres foreningskunderne af en kvartet, der har delt Middelfart Sparekasses afdelinger imellem sig.
– Jeg sad med foreningskunder i Middelfart Privat, da det blev besluttet at samle alle vores foreningskunder, og der var jeg hurtig til at byde ind, for jeg holder meget af dialogen med foreningerne, siger Pernille Hartmann.
En foreningskunde skal have en relation til Middelfart Sparekasse ved, at et bestyrelsesmedlem i foreningen skal være helkunde i Middelfart Sparekasse, og derudover skal foreningen være aktiv i et af de områder, hvor Middelfart Sparekasse har afdelinger.
Smidigt for kunderne
Foreningskunder er i dag underlagt mange regler, der skal indhentes mange informationer, og også her er dialogen vigtig.
– Det er jo sådan, reglerne er, hvilket vi forsøger at forklare kunderne på en god måde. Vi stræber hver eneste dag efter at gøre det så smidigt som muligt for foreningerne, så de kan bruge deres kræfter på det, de brænder for ude i foreningerne, fortæller foreningsrådgiveren.
Pernille Hartmann og kollegaerne kan, som hun siger, hurtigt byde en ny foreningskunde velkommen, så snart alle nødvendige oplysninger er i hus, og til sidstnævnte opgave arbejder de med et system, der letter processen for begge parter.
– Foreningskulturen i Danmark er værd at passe på, og derfor har vi også en ambition om at reagere lynhurtigt, når vi får henvendelser fra såvel eksisterende som nye kunder, siger Pernille Hartmann, der selv har været frivillig gymnastikinstruktør i mange år.
Frivillig Fredag
- Den sidste fredag i september fejrer vi frivilligheden i Danmark.
- Projektet hører under FriSe – Frivilligcentre & Selvhjælp Danmark
- Der findes landet over arrangementer og tiltag, der markerer vigtigheden og betydningen af det frivillige arbejde
- Dagen er en hyldest til de mange frivillige og engagerede ildsjæle, der gør en forskel for sine medmennesker og lokalsamfundet
- Middelfart Sparekasse hylder året rundt frivilligheden med lokale sponsorater samt opbakning og engagement.
- Dagligt gør Middelfart Sparekassen hverdagen lettere for mere end 2.000 foreningskunder, som dermed kan fokusere på det, de brænder for