Større tekst
- 100% +
Læs op

400.000 kr. til Psykiatrifonden

31. januar 2023

I en periode på to år har Middelfart Sparekasse samarbejdet med Psykiatrifondens rådgivning og støttet ordningen økonomisk med 400.000 kroner. Partnerskabet har ifølge Rådgivningens leder, Liza Johnson, i den grad kunnet mærkes og har betydet flere rådgivere, flere brugere og flere tilbud.

De seneste år har været hektiske i Psykiatrifondens rådgivning. Under Corona i 2020 steg antallet af henvendelser med 40 procent, i 2021 er henvendelserne steget med 13%, og i 2022 steg antallet af henvendelser med yderligere 27 procent.

– Vi er inde i en stor vækst, fortæller Liza Johnson, leder af Psykiatrifondens rådgivning og uddyber:
– Vi oplever mange nye brugere, som ikke har rettet henvendelse før, og vi er også vokset på chatrådgivningen. Nu har vi åbent 20 timer om ugen på chatten i stedet for 12 timer, og vi kan se, at der er behov for endnu mere.

De mange ekstra telefonopkald og chatsamtaler har også nødvendiggjort, at Rådgivningen har rekrutteret flere frivillige rådgivere – og det er lykkedes. I 2020 var der 80 rådgivere, men det tal er nu vokset til 130. Når de begynder i Rådgivningen, får de en god oplæring, men med støtten fra Middelfart Sparekasse over de seneste to år har Liza Johnson og hendes team kunnet indføre en psykiatrivejlederuddannelse, som er mere grundig og skræddersyet til rådgiverne.

– Den hjælper os med at fastholde og tiltrække frivillige rådgivere, siger hun.

Stor betydning og stolthed

Psykiatrifondens rådgivning er uvildig og bliver kun i begrænset omfang finansieret af det offentlige. Derfor er det værdifuldt, når virksomheder støtter.

– Som NGO er vi afhængige af private midler, så det betyder alverden for os, at virksomheder støtter. Det er dejligt, at Middelfart Sparekasse stoler på, at vi kan forvalte den gave, som vi synes er nødvendigt, fordi det giver en større frihed til at holde Rådgivningen kørende og opnå dens mål, fremhæver Liza Johnson.

Hun fortæller også, at det betyder noget både for rådgiverne og brugerne.

– Rådgiverne bliver stolte af, at der er nogle, der vil give penge til deres frivillige arbejde og sagen. Det hjælper både dem og brugerne, siger hun.

Mange ambitioner

Middelfart Sparekasses støtte har åbnet dørene til flere ambitioner for Rådgivningen.

– I takt med, at flere som Middelfart Sparekasse bidrager, kan vi også lave flere tiltag til alle dem, der søger Rådgivningen. Vi har haft midler til at lave informationsfilm – både til potentielle rådgivere og brugere. Vi er blevet mere synlige, siger Liza Johnson.

Det er et vigtigt skridt på vejen mod at blive den foretrukne rådgivning, hvis man har spørgsmål om psykisk sygdom. Og det er netop Liza Johnsons vision for Rådgivningen. Den større synlighed betyder også et øget pres på telefonerne og chatten og dermed længere ventetid.

– Den største ambition lige nu er at besvare flere opkald, så mennesker i en sårbar situation ikke venter eller lægger på. Det er det primære, fortæller Liza.

Trods en længere ventetid har Rådgivningen en høj brugertilfredshed. Det har længe været et stort ønske hos brugerne at kunne komme til at tale med den samme rådgiver igen, og det kan de nu. Det startede som et pilotprojekt, men nu er det blevet et fast tilbud, at brugerne har mulighed for at blive tilbudt to opfølgende samtaler med samme rådgiver.

– Kort efter vi startede samarbejdet med Middelfart Sparekasse, stod vi lige pludselig i en ny dramatisk virkelighed: Hvad ville corona betyde for menneskers økonomi, og hvad ville det betyde for deres mentale helbred, tænkte vi nok hver især. Og vi har da også desværre set et stort behov for hjælp. Men måske netop derfor har partnerskabet betydet noget særligt. Det kom, da der var allermest brug for, at vi var fælles om at løfte opgaven, siger Liza Johnson.

Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os