Svindelalarm: vær ekstra opmærksom
16. maj 2025
I øjeblikket oplever vi i en markant stigning i antallet af svindelforsøg. Svindlerne bliver mere professionelle og udspekulerede, og de går målrettet efter både yngre og ældre kunder med overbevisende historier og tillidsvækkende fremgangsmåder.
Derfor vil vi gerne opfordre dig til at være ekstra opmærksom – og dele denne advarsel med dine nærmeste. Jo flere der kender metoderne, jo sværere bliver det for svindlerne at lykkes.
Eksempler på svindel, vi ser lige nu
Svindlerne bruger mange forskellige metoder – men fælles for dem er, at de forsøger at skabe panik, presse dig til at handle hurtigt og få adgang til dine penge eller oplysninger. Her er nogle af de typiske situationer, vi ser for tiden:
Falske opkald fra “banken”
Svindlere ringer og udgiver sig for at være fra banken. De siger, der er ved at blive flyttet penge fra din konto, og at du skal aflevere dine kort og koder, så de kan spærres. Kort efter dukker en person op for at “hente kortene” – og så tømmes de.
OBS: De spørger nogle gange også ind til forsikringer, kontanter eller designermøbler – og tilbyder at tage kontanter “med til banken” for dig.
Falske rådgivninger om overførsler
Andre bliver overtalt til selv at overføre penge til en “sikker konto” i en anden bank – og får besked på ikke at sige noget til nogen. “Hvis nogen spørger, så sig det er til en lampe,” siger svindleren.
Falske annoncer på sociale medier
Vi ser også mange falske Facebook-annoncer, fx for slankeprodukter, som påstås at have været i Løvens Hule eller være godkendt af Matas. Det er de ikke.
Også “ophørsudsalg” med kendte mærker til urealistisk lave priser florerer lige nu.
Sådan passer du på dig selv og dine penge
- Din bank eller andre virksomheder vil aldrig bede om dine kort, koder eller kontanter
- Del aldrig dine oplysninger – heller ikke med nogen, der siger de vil hjælpe
- Hent appen Mit Digitale Selvforsvar, som advarer mod kendte svindelnumre.
Er uheldet ude?
Er du blevet udsat for svindel, eller har du mistanke om, at du er blevet udsat for svindel?
Sker det i vores åbningstid mellem kl. 9:00 og kl. 16:00, skal du STRAKS kontakte os på tlf. 64 22 22 22.
Sker det uden for vores åbningstid skal du STRAKS:
- Kontakte Nets som kan spærre dit/dine betalingskort OG
- Kontakte MitID Support som kan spærre dit MitID