Større tekst
- 100% +
Læs op

Pas på svindelopkald fra "politiet" og andre myndigheder

5. oktober 2021

Vi oplever en stigende tendens i den type svindel, hvor typisk vores ældre kunder bliver ringet op af “hjælpsomme” personer, som udgiver sig for at være fra politiet, Nets, Sparekassen eller andre myndigheder.

Du skal aldrig overføre penge på baggrund af sådan en opringning – og aldrig oplyse dine NemID nøglekoder, adgangskoder, kortoplysninger eller andre følsomme oplysninger over telefonen. Ingen med reelle hensigter vil kontakte dig, for at få disse oplysninger.

Vi opfordrer derfor vores kunder til at være særlig opmærksomme på sådanne opkald. Afbryd samtalen og kontakt Sparekassen, når du har mulighed for det ved den mindste tvivl.

Sådan foregår svindelnummeret

Svindlerne, som kan finde på at ringe på alle tidspunkter, har altid en chokerende historie i stil med, at kundens penge er ved at blive stjålet, eller kontoen ved at blive hacket, men at de kan hjælpe med at stoppe det, hvis kunden skynder sig at samarbejde.

Ofte ringer svindlerne desuden fra et troværdigt telefonnummer, der eksempelvis ser ud til at være fra politiet, hvor nummeret slutter på 1448 – det er også fup.

Med historien om svindel på kundens konto, det tilsyneladende korrekte telefonnummer samt svindlernes ”gode” talegaver og manipulerende facon lykkes det desværre at overbevise kunderne om rigtigheden. Og når først svindlerne har vundet troværdigheden, har de held til at overtale kunderne til at overføre pengene til eksempelvis ”en sikker konto hos politiet” eller til at udlevere fortrolige oplysninger.

Undgå at bliv narret
  1. Der er aldrig nogen myndigheder eller andre, der på denne måde vil bede dig om at overføre penge – så hvis du bliver bedt om at flytte dine penge, skal dine alarmklokker ringe
  2. Stop op, og lad dig ikke presse – insister på at ville have betænkningstid – også selvom personen siger, at det er der ikke tid til, for det vil de gøre
  3. Brug din kritiske sans, og udlever aldrig informationer som dine NemID nøgler, adgangskoder, SMS-koder, cpr-nr. eller kortoplysninger
  4. Ring til Sparekassen, hvis du er i tvivl – hellere en gang for meget
  5. Hvis du er i tvivl, så bed om navnet på personen, som har ringet dig op. Læg på og ring efterfølgende til virksomheden hovednummer, som findes på deres hjemmeside. Her kan du forhøre dig, om det er korrekt, at vedkommende har forsøgt at kontakte dig. Husk at nævne den årsag/historie, som du har fået oplyst af vedkommende i den forbindelse.

Er du blevet snydt – eller har du mistanke om det

Spær Net-/Mobilbank og NemID ved at kontakte Sparekassen på tlf. 6422 2200 eller 6422 2262 eller NemID Support på tlf. 7224 7050

Spær betalingskort ved at kontakte Sparekassen på tlf. 6422 2200 eller Nets på tlf. 4489 2929

Kontakt Digitaliseringsstyrelsens 24/7 hotline for identitetstyveri på tlf. 3398 0098 – de giver gode råd og vejledning døgnet rundt

Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os