En bæredygtig løsning
Bag virksomheden står Frederikke Dahl og Simone Westergaard. De og virksomheden udspringer af innovationsmiljøet på SDU, og det fem m/k store dommerpanel var enige om, at Mewalii var den rette vinder.
– I har en bæredygtig løsning på noget, der sker for cirka halvdelens af jordens befolkning en gang om måneden, sagde Theresa Blegvad, adm. direktør i Danmark for Målene og den af de fem dommere, der fik opgave at motivere valget.
250.000 kr. = en sælger
For vinderne var det overvældende at modtage checken som bevis på, at der snart går en kvart million kroner ind på kontoen.
– Vi har fået så mange positive tilkendegivelser, opbakning og gode råd – og nu står vi her. Det er svært at holde tårerne tilbage, sagde Simone Westergaard.
Hun og Frederikke Dahl kunne hurtigt fortælle, hvad præmien skal bruges til.
– Vi skal have mere fokus på salget, så vi skal have ansat en sælger, sagde Simone Westergaard.
Prototype på vej på markedet
De to grundlæggere af virksomheden kunne præsentere en prototype af deres miljørigtige bind på Klimafolkemødet. De er dialog med en stor udenlandsk virksomhed, som skal producere hygiejnebindene. Og de miljømæssige fordele er tydelige.
Hver dag verden over er der 800 mio. kvinder, der menstruerer. Hvis de alle brugte Mewaliis bind frem for et konventionelt bind, så ville det minimere vandforbruget med 52 mia. liter – 63 liter pr. kvinde – fordi det kræver langt mindre vand at dyrke Mewaliis plantefibre frem for bomuld.
Hvis man ser på én kvindes livsforbrug af hygiejnebind, så spares miljøet for 130 kg. plastik, 1.000 kg. pesticider og 240.000 liter vand.
Den gode idé er banal
I dommerpanelet sad også Ulrik Feldskov Juul. Han har mange års erfaring fra reklamebranchen og er selv involveret i bæredygtige startup-virksomheder.
– Den geniale idé er ofte så banal, at man tænker “Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det”, sagde han og påpegede, at han fik den tanke flere gange i løbet mødet med de seks finalister.
Men det var ikke ham eller andre i teltet på folkemødepladsen. Det var derimod folkene bag de seks finalister,
Et stærkt finalefelt
De seks virksomheder, der dystede om den kvarte million fra Middelfart Sparekasse og titlen “Årets klimaiværksætter” var både geografisk og branchemæssigt godt fordelt. Larveproduktion, tangdyrkning på land, energieffektive og klimavenlige batterier til både, genanvendelig emballage til webhandel og en nytænkning af emballage til maling var idéerne bag de andre finalister.
Signe Wenneberg var eneste genganger fra sidste års dommerpanel, og hun var imponeret over feltet.
– Feltet var utroligt stærkt sidste år, men jeg har lyst til at sige, at det er endnu stærkere i år, sagde hun.
En hjælp, der skal kunne mærkes
Mens dommerne voterede, spurgte dagens vært, TV2 Fyn-værten Thomas Mengers Karstensen, hvorfor Middelfart Sparekasse bruger 250.000 kr. på KlimaBoost.
– Når nu vi får dygtige folk til at komme hertil fra hele landet, så skal der også være noget at komme efter. Det skal gøre en reel forskel for vinderen. Samtidig vil vi også gerne sætte fokus på den rolle, som nytænkende virksomheder som finalisterne her spiller i den grønne omstilling, svarede Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse. Han fortsatte med et glimt i øjet:
– De er så dygtige, at jeg kunne have lyst til at give 250.000 kr. til dem alle – men så har dommerne jo ikke noget at lave.
Klar om et halvt år
Endnu er Mewaliis hovedfokus at blive klar til at sætte hygiejnebindet i produktion. Det, forventer de to grundlæggere, vil tage ca. seks måneder.
– Når vi er klar til det, skal vi have ansat sælgeren, siger Frederikke Dahl.
Vedkommende begynder ikke på bar bund. Mewalii har allerede solgt ca. 10.000 bind gennem IDA og Coop Crowdfunding – på trods af, at bindet endnu ikke er i produktion.
Fra Sparekassen skal der lyde et stort tillykke til Mewalii. Vi glæder os til at følge jeres rejse i det kommende år.