Større tekst
- 100% +
Læs op

Vær opmærksom, når du modtager mails

Pas på svindel-mails og sms’er om levering af pakker

1. august 2022

Vi oplever i stigende grad, at vores kunder får svindelmails, der ser ud som om, at afsenderen er fx Post nord, GLS, DHL.

Hensigten med mailen er, at snyde modtagerne til udlevere personlige oplysninger, oplysninger om hævekort eller overføre penge.

Sådan spotter du en falsk mail eller sms

Følgende kan tyde på, at det drejer sig om en svindel:

  • Fejl i logoer: En e-mail med forvrængede eller forkert placerede logoer
  • Afsender: Tjek om firmanavnet i mailen ser rigtigt- stemmer det overens med firmaet, der er afsender
  • Dårlig grammatik: Grammatiske fejl og overdreven brug af udråbstegn
  • Stavefejl: Stavefejl
  • Hast: Alarmerende meddelelser, der anmoder om omgående handlinger, som fx “Din konto vil blive annulleret inden for 24 timer.” eller “Kontakt os omgående for at modtage din pakke eller gevinst.”
  • Anmodninger og personlige oplysninger: En anmodning om betaling, betalingskortnumre eller personlige oplysninger for levering af en pakke
  • Ingen kontaktoplysninger: Ingen muligheder for at kontakte afsender på fx telefon, e-mailadresse eller fysiske steder
  • Vildledende link: Et link i en e-mail der ser ud til at føre til et kendt, sikkert website, men i virkeligheden fører din browser til en anden lokation, der kan være et usikkert eller falsk website. Du kan se dette ved at holde musen henover linket. På denne måde vises den faktiske adresse på linket i et pop-up vindue. Det er mistænkeligt hvis den faktiske adresse ikke matcher adressen i linket. Vær også mistænksom overfor links der indeholder tal i stedet for bogstaver, forkortelser eller stavefejl.
  • Mit digitale selvforsvar – Hold dig eventuelt orienteret via app’en Mit digitale selvforsvar , hvor du løbende vil få info. om de mest udbredte former for svindel. Du kan læse mere om app’en her: https://sikkerdigital.dk/borger/digital-svindel/mit-digitale-selvforsvar 

Udlevér i øvrigt aldrig koder, betalingskort eller anden personlig information, hverken i telefonen eller personligt.

Dit pengeinstitut, Skat, offentlige myndigheder eller troværdige private virksomheder vil aldrig kontakte dig og bede dig om at udlevere dit MitID, koder eller kortoplysninger over telefonen, i e-mails, på sms eller på sociale medier.

Hvis du opdager eller mistænker, at du er blevet snydt til at udlevere koder eller lign., er det vigtigt, at du reagerer på det omgående.
 
Hvis uheldet er ude
Misbrug af kort og indsigelse
Læs mere
Spær dit kort
Sådan gør du
Læs mere
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os