Større tekst
- 100% +
Læs op

Black Friday: Svindlerne jagter dine penge

21. november 2022

Årets helt store shoppedag, Black Friday, er lige om hjørnet, og mange danskere er klar til at gå på jagt efter gode tilbud på nettet. Men forbrugerne er ikke de eneste, som sidder klar bag skærmen. Det gør svindlerne også – og de er blevet dygtige.

Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på nogle af de faresignaler, som kan afsløre, om du er ved at blive snydt, når du handler online.

Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan du kan undgå at blive snydt.

Falske webshops

Det bimler og bamler med tilbudspriser og rabatter på diverse webshops. Mange af dem er reelle, men ifølge Digitaliseringsstyrelsen bliver én ud af 10 svindlet i forbindelse med webhandel, og alene i 2020 blev der anmeldt mere end 200.000 falske webshops.

Alle og enhver kan med andre ord oprette en webshop og lokke penge ud af intetanende kunder, som godvilligt betaler, men aldrig modtager den vare, de har bestilt. Siderne ser ofte professionelle ud, men der er alligevel et par ting, du kan tjekke, før du handler.

  • Det er ikke usædvanligt, at priserne i danske webshops ikke står i runde tal. Eksempelvis 399,95,- eller 149,95,-.

    Hvis priserne imidlertid er helt skæve som 375,36 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis priserne er markant billigere end andre sider, kan det også være tegn på, at det enten er et forsøg på at få folk til at købe impulsivt, eller at der er tale om kopivarer.

  • Hvis teksten på en hjemmeside er fyldt med fejl og ligner noget, der er oversat med Google Translate, er det et klart tegn på, at siden ikke er sikker.

  • Frem til Black Friday oprettes der massevis af nye, falske webshops. Hvis du aldrig før har hørt om den webshop, du overvejer at handle hos, kan du undersøge domænenavnet.

    Hvis domænet ender på .dk, kan du slå det op på hostmaster.dk. Hvis adressen ender på noget andet end .dk, kan du bruge whois.com til at slå siden op.

    Tjek evt. også hjemmesiden på trustpilot.com, og se læs andre handlendes anmeldelser af webshoppen.

Hvem handler du med?

En webshop bør altid tydeligt fortælle dig, hvem du handler med. Sørg altid for at tjekke:

Hjemmesidens kontaktoplysninger. Som regel fremgår virksomhedens navn, adresse, e-mail og telefonnummer i bunden af siden – eller under en kontaktside. Danske webshops skal desuden have et ottecifret cvr-nummer på hjemmesiden. Kan du ikke finde disse oplysninger, skal du ikke handle på siden.

  • E-mærket er en dansk mærkningsordning, som skal gøre det lettere for forbrugerne at finde sikre webbutikker.

    Tjek om en webshop er e-mærket: https://www.emaerket.dk/webshops

  • Sider som Amazon, Wish eller AliExpress er online markedspladser, hvor du handler med en ekstern sælger, og altså ikke med Amazon, Wish eller AliExpress. Det kan også være tilfældet, når du handler i danske webshops. Vær opmærksom.

    Det kan godt blive dyrt og besværligt, hvis du i virkeligheden handler med en sælger, som ikke ligger inden for EU.

Pas på falske mails og sms

Det er ikke kun gennem falske hjemmeside, svindlerne forsøger at få fingre i dine penge.Tiden op til Black Friday er også højtid for mails med links til falske hjemmesider og falske beskeder om en kommende pakkelevering og et link.

Modtager du links, hvor du skal indtaste personlige oplysninger, skal du straks stoppe op. Har du en pakke på vej, skal du i stedet tage direkte kontakt til det fragtfirma, som skal levere pakken De kan bekræfte, om beskeden er ægte eller ej.

Hvad siger andre kunder?

Hvis du handler på nettet og er i tvivl, om en specifik webshop er til at stole på, kan du med fordel undersøge, hvordan andre kunder har oplevet at handle med virksomheden. Det kan være på virksomhedens sociale medier eller på en side som Trustpilot, hvor virksomheder ikke umiddelbart har mulighed for at fjerne negative anmeldelser.

Læs webshoppens betingelser

Det er en god idé at læse webshoppens betingelser igennem, før du handler.

Hvor bliver varen sendt fra?

Selv om en hjemmeside ender på .dk, og hjemmesiden er på dansk, kan du ikke være sikker på, at varen bliver sendt fra en dansk virksomhed. Hvis varen ikke bliver sendt fra et EU-land, skal der betales told, skat og andre afgifter oven i varens pris.

Hvilke rettigheder har du?

Reglerne for returret, fortrydelsesret og hvem, der betaler for tilbagesendelse af varer, skal fremgå af butikkens betingelser. Dele af dit køb kan du kun fortryde, hvis det står i betingelserne. I så fald skal du have tilbagebetalt beløbet for den del af købet, du fortryder. Er varen undtagelsesvist ikke omfattet af fortrydelsesretten, skal butikken oplyse dig om det.

Betal sikkert

Betalingskort, kontooverførsler eller MobilePay?  Der er mange måder at betale på, når du handler online. Men der er forskel på, hvordan du står, hvis handlen går galt.

  • Brug betalingskort eller MobilePay. Hvis du aldrig får din vare, som er betalt med enten Dankort, Visa/dankort, Mastercard eller MobilePay, kan du oprette en indsigelse.
  • eller hvis webshoppen har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken føre dine penge tilbage for dig, hvis du har betalt med Dankort, Visa/dankort eller Mastercard.
  • Tag dig god tid, når du accepterer og godkender handlinger. Både på hjemmesider og i din MitID-app. Læs teksten i appen, inden du godkender. Skal du for eksempel underskrive et dokument med MitID, men teksten i din app siger ”Tilføj kort til Apple Pay”, så er der noget galt. Så husk at læse teksten i din MitID-app, inden du godkender – og stop straks, hvis du er det mindste i tvivl.
  • Kontrollér om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse skal være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Forbindelsen er sikker, når der er en lille hængelås foran adressen på hjemmesiden.
  • Oplys kun dit kortnummer, når du er ved kassen og i gang med at betale. Du skal aldrig oplyse dit kortnummer på andre tidspunkter – heller ikke pr. mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig!
  • Gem dokumentationen. Tag et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem ordrebekræftelsen, som butikken sender til din mail.

Betal aldrig via kontooverførsel eller pr. efterkrav. Banken kan ikke hjælpe dig, hvis du har betalt med kontooverførsel eller pr. efterkrav, og du bliver snydt!

Hold hovedet koldt i tilbudsjagten

Det bimler og bamler med tilbudspriser og rabatter i de danske webshops for tiden. Men det er vigtigt, at du holder hovedet koldt, inden du svinger dankortet.

  • Er prisen god nok?
    Lad dig ikke forblænde af førpriser og rabatter. Brug lidt tid på at undersøge, hvad besparelsen reelt er. Der har været adskillige eksempler på, at priser på varer sættes op umiddelbart inden Black Friday, så rabatten ser flottere ud, end den reelt er, når varen atter kommer på tilbud.
  • Har du returret, hvis du fortryder?
    Du har ikke nødvendigvis returret på varer købt i butikker. Få klarhed over reglerne, før du køber din vare.
  • Har du brug for varen? 
    Høje rabatter og slagtilbud, kan få dig til at impulskøbe varer, du ikke har behov for, så overvej altid dit reelle behov.
  • Er varen den bedste for dig? 
    Ligesom det ikke giver mening at købe tøj til dig selv, som ikke passer, kan det også være en god idé at overveje, om den vare, du kigger på, overhovedet passer dig.
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os