Netbank

Med vores netbank får du adgang til virksomhedens konti i Sparekassen, og du kan klare virksomhedens daglige økonomi foran computeren, når det passer dig. Du kan følge med i bevægelserne på dine konti, og det er lige så sikkert at bruge netbank, som vores fysiske afdelinger – Middelfart Sparekasse har nemlig sikret alle erhvervskunder med en forsikring, der dækker i tilfælde af indbrud i netbanken.

I netbanken kan du bl.a.

  • Se saldo og bevægelser på konti
  • Betale regninger og overføre penge
  • Hente og gennemføre betalinger fra økonomiprogram
  • Sende indbetalinger til økonomiprogram
  • Bestille overførsler til udlandet
  • Handle værdipapirer

 

Netbank og økonomisystemer

Du har mulighed for at importere tal og informationer fra din netbank til dit økonomisystem og omvendt. Det kan spare dig for en masse indtastningsarbejde, og dermed tid.

Følgende betalings- og overførselstyper kan importeres afhængig af om funktionerne er tilmeldt aftalen:

  • Kontooverførsler, både med kort og lang advis via brev eller kontoudskrift (også med valutakonti)
  • Indbetalingskort – både FIK og GIK
  • Checkbetaling
  • Lønoverførsler
  • Overførsel til udlandet
  • Konto til konto (udland)
  • Hjemtag beløb fra udlandet
  • Betaling fra konto i udlandet

 

Data om indbetalinger fra FI-kreditor betalingssystemet kan vises i og eksporteres fra netbanken.

Forudsætningen for dette er, at kundens FI-kreditor er sat korrekt op i system betalinger, så data om indbetalinger afleveres til selvbetjeningssystemerne.

Netbankforsikring

Som et af de første danske pengeinstitutter sikrer Middelfart Sparekasse alle erhvervskunder med en forsikring, der dækker i tilfælde af indbrud i NetBank.

Det hører heldigvis til sjældenhederne, at it-kriminelle får adgang til danske netbanker. Sker det, kan det dog få alvorlige følger, hvis virksomheden ikke er forsikret. Erhvervskunder hæfter nemlig selv for misbrug og får ikke dækket eventuelle tab i forbindelse med et evt. indbrud i virksomhedens NetBank – i modsætning til private kunder jvf. gældende forbrugerlovgivning.

Forsikring til blot 200 kr. om året

Da vi har mærket en stor efterspørgsel efter en forsikring, der dækker i tilfælde af netbank indbrud, har vi i samarbejde med NEM forsikring udviklet en forsikring, der gælder alle Sparekassens erhvervskunder. Ved forsikring af alle erhvervskunder kollektivt, er det lykkedes for os at få udgiften ned på blot 200 kr. om året for den enkelte netbankaftale.

Forsikringen i korte træk

  • Forsikringen dækker tab som følge af indbrud i virksomhedens NetBank
  • Forsikringen dækker op til 2,5 mio. kr. pr. skade og forsikringsår
  • Selvrisiko: 7.500 kr. pr. skade
  • Forsikringen omfatter virksomheder med en årlig omsætning på max. 50 mio. kr.
  • Virksomhedens it-systemer skal være beskyttet på sædvanlig måde med firewall og antivirusprogrammer, der løbende og automatisk opdateres
  • Forsikringen koster 200 kr. årligt pr. aftale – max. 600 kr. pr. koncern
  • Forsikringen er obligatorisk

Faktaark – Netbankforsikring

Ofte Stillede Spørgsmål – Netbankforsikring

Se forsikringsbetingelser – klik her

Forsikringscertifikat, Netbankforsikring

Kontakt din rådgiver for mere information – klik her

Spørgsmål og svar om netbank erhverv

Her finder du svar på de oftest stillede spørgsmål om netbank og NemID.


Om netbank

Kom godt i gang med netbank erhverv

Ny bruger
For at få adgang til netbank skal du have en brugeraftale. Aftalen oprettes af din rådgiver i Sparekassen. Når aftalen er oprettet, kan du logge på netbanken.

Underskriftsrum
Sparekassen har mulighed for at sende dokumenter til digital underskrift med NemID, så du ikke behøver at underskrive i Sparekassen. Underskriftsrummet finder du i netbanken – vælg menupunktet -> Kommunikation -> Digitale aftaler.

Har du ikke en netbank aftale i Sparekassen vælger du på logon-siden til netbanken, “Underskriftsrum – Jeg har ikke netbank”.

Tekniske problemer – hvad gør jeg?

Hvis du oplever tekniske problemer, som du ikke kan finde svar på i vores FAQ, så prøv tjekbank.dk

Du er også velkommen til at kontakte vores Hotline på 64 22 22 62 eller hotline@midspar.dk

Breve fra sparekassen – hvor finder jeg dem?

Når du anvender netbank, vil du modtage notaer, kontoudskrifter mv. i netbank. Du finder dem under menupunktet -> Kommunikation -> Brev fra Sparekassen. BS-oversigter finder du også under menupunktet -> Betalingsaftaler.

Spærring af kort – hvordan gør jeg?

Skulle du være så uheldig at miste dit kort, har du mulighed for at spærre det. Benyt menupunktet -> Konti og kort -> Spær kort.

Du kan kan også vælge “Spær kort” i mobilbank.

Posteringer i netbank – søg, afstem og eksportér

Du kan finde posteringer ved hjælp af ‘Udvidet Søgning’ (tragt ikonet),

Du kan sortere dine posteringer ved at klikke på pilen ved siden af kolonne overskriften.

Du kan markere de enkelte posteringer som afstemt ved at sætte ‘hak’ foran posteringen. Du kan skjule og vise afstemnings muligheden ved at klikke på de 3 vandrette streger øverst til højre.

Det er muligt at eksportere dine posteringer til fx Excel. Klik på de 3 vandrette streger.

Mine konti og funktioner i netbank – hvordan ændrer jeg dem?

Du kan selv bestemme hvilke af dine konti og funktioner, du ønsker at have adgang til i din netbank. Benyt menupunktet -> Aftaler -> Kundeaftale.

FI-adviseringer – hvordan gør jeg?

Indbetalinger der modtages fra kunder via FI-kort kan hentes i netbank erhverv og eksporteres til et eksternt økonomisystem, så det ikke er nødvendigt at registrere dem manuelt. Vælg menupunktet -> Betal og overfør -> FI-adviseringer. Brug af funktionen kræver tilmelding af din FI-aftale til netbank. Kontakt din rådgiver, hvis du ønsker denne mulighed.

Import af betalinger – hvordan gør jeg?

Netbank kan importere betalinger, der er oprettet i et eksternt økonomisystem. Funktionen findes under menupunktet -> Betal og overfør -> Import af betalinger.

Lønoverførsel – hvordan gør jeg?

Funktionen kan anvendes til overførsel af nettoløn og pensionsbidrag. Start med at oprette en lønliste via linket ”Lønliste”. På hver lønliste kan der oprettes flere modtagere, og der kan oprettes flere lønlister. Lønningerne overføres til Udbakke, hvorfra de skal godkendes.

Prokura – hvordan gør jeg?

Det er muligt at tilknytte prokurakrav til virksomhedens netbank, så de forskellige brugere, der har adgang til aftalen, kan have forskellige rettigheder.
Det vil være en markant forøgelse af sikkerheden, hvis der skal to brugere til at gennemføre en betaling. Kontakt din rådgiver for at høre mere.

Hvordan gennemfører jeg flere betalinger på én gang?

Skal du gennemføre flere betalinger samtidigt, kan du samle dine betalinger i Udbakke, hvorefter du kan godkende alle på én gang.

Efter godkendelse af betalingerne dannes der en kvittering – hvor du kan kontrollere om alle betalinger blev gennemført.

Kreditorregister – hvordan gemmer jeg oplysninger om modtagere?

Når du gennemfører en betaling, kan du gemme dine betalingsoplysninger. Du sætter blot hak i feltet ”Gem i kreditorregister”.

Når du ønsker at genbruge de gemte oplysninger, benytter du “Søg i kreditorregister”.

Du kan administrere dit kreditorregister via menuen -> Betal og overfør -> Vis kreditorregister. Her kan du benytte og vedligeholde dine kreditoroplysninger. Med Eksporter funktionen kan du lave en sikkerhedskopi. Klik på de 3 vandrette streger øverst til højre.

 

Hvordan finder jeg funktionen ”Hjælp”?

Du finder hjælp ved at trykke på de 3 vandrette streger øverst til højre.

Under ”Hjælp” kan du finde mange nyttige oplysninger, specielt hvis du anvender nogle af de mere avancerede funktioner.

 


Om NemID

Nyt NemID – hvordan gør jeg?

Du kan bestille nyt NemID i Sparekassen og få tilsendt et nyt nøglekort og en ny adgangskode.

Første gang du logger på med NemID, bliver du bedt om at indtaste dit NemID-nummer, som fremgår af følgebrevet til nøglekortet, og den midlertidige adgangskode, som er tilsendt i separat brev. Herefter skal du vælge din egen adgangskode. Koden skal være på minimum 6 tegn, og skal bestå af både tal og bogstaver.

Som bruger-id kan du efterfølgende anvende dit NemID-nummer, cpr-nummer eller bruger-id, som du selv vælger.

MedarbejderID – hvad er det?

Det er muligt at få adgang til en virksomheds netbank ved hjælp af almindelig privat NemID. Efter logon med NemID, skal der så blot vælges, hvilken aftale man ønsker at åbne. Der kan være tilknyttet indtil flere private- og virksomhedsaftaler.

Ofte vil det dog ikke være hensigtsmæssigt, at en medarbejder kan logge på virksomhedens netbank hjemme fra den private PC. I stedet kan der oprettes et medarbejderID, som kun giver adgang til virksomhedens aftale. Et medarbejderID kan kun anvendes til netbank.

Glemt adgangskode – hvad gør jeg?

Hvis du har glemt din adgangskode til NemID, kan du bestille en ny på www.nemid.nu.

Du kan med fordel registrere dit mobilnummer hos NemID, så kan du modtage en ny adgangskode via sms.

Glemt bruger-id – hvad gør jeg?

Hvis du glemmer det bruger-id du selv har valgt, kan du i stedet bruge dit cpr-nummer eller din NemID-nummer.

Du kan ændre dit bruger-id her

Nøglekort – hvordan bruger jeg det?

Når du har indtastet dit bruger-id og din adgangskode, får du oplyst en kode på 4 cifre. Du skal så finde de tilsvarende cifre på dit nøglekort, og indtaste den tilknyttede nøgleværdi på 6 cifre. NemID holder styr på hvilke koder, der er brugt.

Når der er 20 koder tilbage på kortet, får du automatisk tilsendt et nyt nøglekort.

Mistet nøglekort – hvad gør jeg?

Du kan bestille et nyt nøglekort på www.nemid.nu. Det gamle nøglekort spærres automatisk, når du bestiller et nyt.

Nøgleviser – hvad er det og hvordan får jeg en?

En nøgleviser er et elektronisk alternativ til et nøglekort. I stedet for at finde et tal på nøglekortet, trykker du blot på en knap på nøgleviseren, så får du oplyst den nøgle du skal bruge.

Du kan bestille en nøgleviser her

Adgang til e-Boks erhverv

Når virksomheden har oprettet en digital postkasse, kommer der automatisk adgangsstyring på e-Boks, hvilket bevirker, at e-Boks ikke længere kan åbnes fra Netbank.

Virksomhedens administrator af medarbejdersignaturer (LRA), skal herefter oprette adgang for hver enkelt bruger.

Administrator skal gøre følgende:
1. Log på e-Boks erhverv med Digital Signatur (LRA-signatur)
2. Vælg menupunktet “Indstillinger” i øverste højre hjørne.
3. Vælg menupunktet “Rettigheder”.
4. Tryk på “Aktiver” under “Log på virksomhedens Netbank”.
5. Vælg hvilke rettigheder log på via Netbank skal have – vælg: Almindelig postbruger.
7. Tryk på “OK”.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så holder vi dig opdateret med, hvad der sker i Sparekassen. Samtidig er du med i konkurrencen om et gavekort á 500 kroner.

Tilmeld nyhedsbrev

I vores nyhedsbrev holder vi dig ajour med alt, hvad der sker i Sparekassen.

Det er gratis at modtage nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Læs mere om nyhedsbrevet her