På denne side finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om udskiftningen.
Større tekst
- 100% +
Læs op

FAQ i forbindelse med udskiftning af kort til erhvervskunder

Vi er i gang med at udskifte firmakort, så du fremover får et Mastercard Standard Debit Business i stedet for dit nuværende Dankort eller VISA/Dankort. Det skyldes nye retningslinjer fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har fastslået, at disse korttyper ikke længere må anvendes som firmakort.

Det samme gælder for foreninger, der har enten et Dankort eller VISA/Dankort.

Et firmakort skal kunne identificeres som et erhvervskort, og det er ikke muligt med de nuværende Dankort-løsninger. Derfor får du et nyt kort, som opfylder kravene – og som samtidig giver dig en lang række fordele.

På denne side finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om udskiftningen.

  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har slået fast, at vi skal sikre, at et kort udstedt til en erhvervskonto, skal være et erhvervskort. Det samme gælder for foreninger.

    Både Dankort og VISA/Dankort er i dag betegnet som forbrugerkort – og er kun beregnet til private forbrugere.

    Derfor skal vi lave en kortombytning – og spærrer det gamle kort medio juni.

  • Vi udskifter automatisk dit nuværende kort med et Mastercard Standard Debit Business.

    Mastercard er meget udbredt og kan bruges både i Danmark og i udlandet.

  • For at sikre, at du stadig kan betale med et kort, har vi valgt at udskifte aktive kort i Sparekassen til et Mastercard Standard Debit Business.

    For vores erhvervskunder er der flere muligheder. (Dette gælder desværre ikke for vores foreningskunder.)

    Vi har samlet informationer om kortmuligheder her, så du kan sammenligne kort >>

    Du er meget velkommen til at kontakte din rådgiver for at få rådgivning om andre korttyper med de forskellige muligheder, der er.

  • Vi har ikke mulighed for at tilbyde VISA til vores erhvervs- og foreningskunder.

  • Nej, det gør der ikke. NETS, der står for Dankortet og løsningen med et VISA/Dankort, har i dag kun en løsning til private kunder (forbrugere). Et erhvervskort vil først kræve udvikling af NETS.

  • Dit nye kort vil blive sendt til enten firmaet eller foreningen, der står som ejer af kontoen.

  • Nej. Da der er tale om et nyt erhvervskort, får du helt nye kortoplysninger. Vi vil dog genbruge din kendte PIN-kode. Der kan være enkelte kort, hvor dette ikke er muligt – i så fald sørger vi for, at du får den nye PIN-kode tilsendt til din privatadresse.

    Har du en net- eller mobilbank i Sparekassen, kan du altid se din PIN-kode under ’Mine kort’.

  • Nej. Vi kan ikke hjælpe med at opdatere kortoplysningerne. Ift. Apple Pay skal det ske via din mobilbank fra Sparekassen, som kræver du er privat kunde hos os.

    Husk også at opdatere de steder, hvor du har ’gemt’ dine kortoplysninger til automatisk betaling, fx Brobizz, abonnementer, SoMe-markedsføring mv.

    Vi kan desværre ikke give dig et overblik på, hvor du har ’gemt’ dine kortoplysninger. Det er af sikkerhedsmæssige årsager skjult for os.

  • Vi spærrer dit gamle kort senest 16. juni, da vi skal leve op til reglerne for betalingskort.

    Det er derfor meget vigtig at få aktiveret dit nye kort hurtigst mulig efter modtagelsen – og få det opdateret i fx Apple Pay, BroBizz, andre faste betalinger mv.

  • Selve kortombytningen er gratis. Mastercard Standard Debit Business koster herefter pt. 200 kr. årligt – samme pris som et VISA/Dankort.

     

  • Ja, hvis du også er privat kunde i Sparekassen. Du skal nemlig bruge mobilbanken til at overføre kortet til Apple Pay. Bruger du andre ’wallet-løsninger’ som fx MobilePay, skal du følge deres anvisninger.

    Har du andre kort fra Sparekassen fx til din lønkonto, bliver det nemmere at kende forskel, da dit nye kort er i en anden farve – og der står ‘Business’ på det.

  • Ja, hver kortholder kan have to Mastercard pr. konto.

  • Mastercard er et meget udbredt betalingskort i hele verden – med flere korttyper at vælge imellem.

    Dit gamle kort var et ”kontantkort”, kaldet Debit – og det er det nye også. Mastercard kan (modsat et rent Dankort) også bruges i udlandet.

    Skal du leje bil – eller booke en hotelovernatning, er der som regel brug for et kreditkort, kaldet Credit.

    Vi har flere korttyper at vælge imellem, og de forudsætter alle normal kreditvurdering. Du kan få et hurtigt overblik på https://midspar.dk/erhverv/erhvervsprodukter/daglig-drift/mastercard-business/ 

    Din rådgiver hjælper gerne med at fortælle mere – og bestillingen, hvis virksomheden har brug for et andet kort til dig.

    (Dette er desværre ikke en mulighed for vores foreningskunder.)

    Bemærk at vi stadig udskifter dit nuværende kort automatisk for at overholde reglerne på området.

  • Det nye kort har et limit på 30.000 kr. pr. dag. Til sammenligning har Visa/dankortet en grænse på 50.000 kr. pr. løbende 30 dage – dog er dankortdelen i princippet uden limit.

    Kontakt din rådgiver, hvis du vil vide mere om limit og dine muligheder.

  • Firmaet skal kontakte rådgiver for at bestille et andet kort. (Dette er desværre ikke en mulighed for vores foreningskunder.)

    Vi vil dog stadig udskifte dit gamle Dankort eller VISA/Dankort, så vi overholder reglerne på området. Derfor er det nye Mastercard allerede bestilt til dig.

  • Kortindløser, fx et hotel eller butik, har en udgift ved at modtage betaling med kort. Denne udgift kan de vælge – helt eller delvist – at sende videre til andre erhvervskunder, herunder foreninger.

    Dette kaldes ”surcharge” og er helt lovligt overfor erhvervskunder og foreninger.

    Butikker o.a. må iht. Forbrugerlovgivningen ikke tage gebyr overfor private forbrugere ved betaling med kort – når det er indenfor EU. Derfor har du sikkert ikke oplevet det særlig tit?

    Vi kan desværre ikke sige, hvor og hvornår du kan opleve det, da det afhænger både af kortindløser og deres kortterminaler. Det vil fremgå af kvitteringen ved betaling.

  • Mastercard er et internationalt kendt og meget udbredt kort – også i Danmark.

     

    Der findes forskellige korttyper, hvor der kan være inkluderet rejseforsikring, kreditmuligheder og andre gode tilbud.

     

    F.eks. har vi særlige tilbud til vores erhvervs- og foreningskunder med rabat på bl.a. billeje og hotelovernatninger. Se mere her: https://www.lopimastercard.dk/Sider/fordele.biz.aspx

     

    Desuden er et Mastercard mere fleksibelt med højere forbrugsgrænser, som vi har lavet et overblik på her: https://midspar.dk/privat/produkter/kort/haevegraenser-og-priser/

  • Vi har genbrugt din gamle PIN-kode, så derfor vil vi anbefale dig at aktivere det nye kort og gennemføre en betaling med PIN-koden. Er du i tvivl, kan du se din pinkode i sin private net- & mobilbank i Sparekassen.

    Har du slet ikke haft et kort før – og ikke modtaget en PIN-kode, bedes du kontakte os på 64 22 22 22.

    Husk at du altid skal lave en betaling i en kortterminal med PIN, før du kan bruge den kontaktløse funktion på et nyt kort.

  • Det kan skyldes, at der ikke er penge nok på kontoen.

    Med et Mastercard Standard Debit Business er der indbygget dækningskontrol, så du undgår at komme i overtræk. Kan du ikke betale, skal der først overføres penge til kontoen.

  • Nej. Dit nyt Mastercard Standard Debit Business er også et ”kontant kort” – akkurat som det gamle Dankort eller VISA/Dankort, dvs. uden kreditmuligheder. Derfor er aftalegrundlaget det samme.

Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os