Større tekst
- 100% +
Læs op

Læs om Peters erfaringer med elbil

Den daglige køretur mellem Odense og arbejdspladsen på Vestfyn er blevet en summende fornøjelse for Peter Bendix Pedersen, formand for friskolernes forening.

For nylig skiftede han den gamle dieselbil ud med en spritny Hyundai KONA Electric.

En beslutning, der hurtigt har vist sig at være god for både økonomien, køreglæden og samvittigheden.

– Det lå lige til højrebenet med en elbil i forhold til vores behov og den tid, vi lever i med klima og hensyn til natur og miljø. Og det var helt sikkert den rigtige løsning. Hele familien er faktisk blevet glade for den. Det er nemmere at køre bil, og det er mere behageligt og ligetil, siger han.

Især Peter Bendix Pedersens hjemmeboende datter, der fik kørekort for halvandet år siden, har taget den nye bil til sig.

– Hun har faktisk ikke været så vild med at køre bil, men i elbilen er det hele meget nemmere. Dels har den automatgear, dels er der adaptiv fartpilot, så bilen hjælper med at holde afstanden til forankørende. Det er enkelt og nemt, så nu føler hun sig mere tryg i trafikken og synes ligefrem, at det er helt sjovt at køre bil.

Økonomisk, rummelig og god for klimaet

Tesla er stadig det bilmærke, som sælger flest elbiler herhjemme, men de øvrige bilproducenter ruller løbende nye modeller på markedet, og for Peter Bendix Pedersen var det rummeligheden og økonomien, som vægtede højest, da der skulle vælges. Det kunne Hyundai levere.

– Efter vi har fået elbil, har jeg fulgt lidt med i, hvad der sker på området, og jeg kan se, at Hyundai KONA Electric er en af de mest populære modeller i øjeblikket. Det er helt klart fordi, den er så rummelig og funktionsduelig som familiebil, og den er til at komme i nærheden af økonomisk, fortæller friskoleformanden, som sparer en del penge, efter skiftet til en elbil.

– Det viste sig jo, at Middelfart Sparekasse kunne tilbyde mig et billigere lån, når der var tale om en elbil, og hvis jeg har regnet rigtigt, ender det med at spare mig 20.000 kroner bare i renter i forhold til, hvis det var en almindelig brændstofbil. Desuden er bilen langt billigere at køre i. Jeg betaler cirka 750 kroner i strøm om måneden, hvor jeg før brugte 1.200 kroner på diesel. Den årlige afgift er 800 kroner. Min gamle bil kostede 4. 000. Og så koster elbilen heller ikke så meget, når den skal på værksted. Så det kan godt være, bilen har kostet lidt mere, men på den lange bane er jeg sikker på, jeg har sparet temmelig mange penge, siger Peter Bendix Pedersen.

50 millioner til flere ladestandere

De fleste ladestandere findes i byerne og langs motorveje, men der blev for nylig indgået en politisk aftale om at anvende 50 millioner kroner til flere ladestandere, og du kan downloade en app, så du kan se, hvor det er muligt at lade bilen op.

– Det er bare et spørgsmål om lige at bruge fem minutter på at planlægge hjemmefra, hvis vi ved, at vi skal ud og køre langt. Men vi kan for eksempel godt besøge familien i Frederikshavn uden problemer. Så skal bilen bare lades, inden vi kører hjem igen.

Ulv i fåreklæder

Den populære Hyundai KONA Electric scorer højt i sikkerhedstest og brugervenlighed, men set udefra snerper designet noget mere i retning af familiedyt end racerbil.

–  Den snyder lidt på det punkt. Selv om den selvfølgelig er tænkt som familiebil, accelererer den jo helt vildt, hvis man træder pedalen i bund. Der er tre køreindstillinger i bilen. Almindelig, økonomisk og sport, og man kan sagtens følge med nogle af de smarte sportsvogne, når man holder side om side ved et lyskryds. Hvis man er til den slags. Sætter du den i sport-mode, føles det næsten som at sidde i en flyvemaskine, der er lige ved at lette, fortæller Peter Bendix Pedersen.

Overvejer du at købe en elbil?

Skal din næste bil være en elbil, så er du velkommen til at kontakte din rådgiver og få et bud på et elbillån.

Læs mere om elbillån Book møde
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os