Inge og Erik blev snydt for et meget stort beløb af en digital svindler, og de undrer sig stadig over, at de lod sig manipulere.
Større tekst
- 100% +
Læs op

Trodser flovheden: ”Vi blev svindlet digitalt”

18. juni 2025

Inge og Erik har prøvet det, som mange desværre oplever – at blive svindlet digitalt. De mistede et stort beløb, hvilket naturligvis ærgrer parret, og de spekulerer stadig på, hvordan det lykkedes en svindler at manipulere så meget med dem. Så meget, at de i første omgang tvivlede på deres mangeårige bankrådgiver, da han ringede dem op for at advare mod den transaktion, de var ved at foretage.

“Hjælpen” er nær

Det er en stille og helt almindelig tirsdag.

Erik er alene hjemme og sidder ved computeren, hvor han kigger på antikke møbler, der er en stor interesse for ham.

Pludselig bliver skærmen sort, og midt på den sorte baggrund dukker en lille boks op, hvor der står, at Erik skal ringe til Microsoft på det nummer, der også vises.

Han kan ikke selv løse problemet, så han ringer op, og får fat i en venlig, tillidsvækkende og engelsktalende mand, der heldigvis kan hjælpe.

Godt to timer senere har den venlige og tillidsvækkende mand snydt Erik og hans hustru Inge for et meget stort beløb.

Overbevist om gode intentioner

Digitale svindlere har de senere år i stigende grad benyttet sig af kontaktbedrageri, hvor de kontakter borgere over telefon, sms eller sociale medier for at svindle dem. Fra 2023 til 2024 steg antallet af anmeldelser af kontaktbedrageri med 181 procent, og det foregår typisk på den måde, at svindlerne manipulerer borgerne.

Og svindlerne er dygtige. Det er manipulation og psykologi fra øverste hylde.

– Vi var overbeviste om, at vi var i kontakt med Microsoft. Vi følte, vi var i gode og kompetente hænder, husker Erik.

Da telefonsamtalen er nogle minutter gammel, kommer Inge hjem, og som tidligere korrespondent er hun skarp til engelsk, så hun overtager dialogen med den venlige mand.

– Han fortæller os, at vores PC er blevet hacket, og han beder om at få adgang til den via et program, der minder om Teamviewer. Det får han, fortæller Inge, der sammen med Erik følger med på skærmen, hvor det ser ud til, at Microsoft-manden er godt i gang med at redde computeren.

Lyttede ikke til bankrådgiver

Pludselig fortæller han, at Inge og Eriks konti i banken også er blevet hacket, og hvis han skal løse det og redde pengene, skal han have adgang til begge konti.

Det får han, og han forklarer, at han vil flytte penge i sikkerhed, så den såkaldte hacker ikke kan få fat i dem – og der er ingen grund til at involvere deres bank, lyder beskeden.

På det tidspunkt registrerer Erik, at han får et opkald, mens han taler med svindleren. Erik svarer ikke.

Sekunder efter ringer Inges telefon, og hun svarer.

Det er deres mangeårige rådgiver fra Middelfart Sparekasse.

– Han ringer for at spørge, om det kan være rigtigt, at vi vil overføre det store beløb til Spanien. Han fortæller os, at der formodentlig er tale om svindel, og spørger flere gange, men vi siger ja til, at overførslen skal køre. Vi tror mere på en mand, vi har talt med i et par timer end bankrådgiveren. som vi har haft i mange år, siger Inge med en lettere hovedrysten.

Sur og vred på sig selv

Da svindleren fornemmer, at der er noget i gang, stopper han med at være venlig og tillidsvækkende. Den behagelige klang i samtalen forsvinder på et splitsekund.

– Han begynder i stedet at råbe og skrige. Han er meget vred, husker Inge.

Efter flere opfordringer, de sidste sagt højt, klart og tydeligt af deres bankrådgiver, afbryder Inge og Erik samtalen og slukker deres pc.

Men skaden er sket. Pengene er væk, og den efterfølgende politianmeldelse fører ikke andet med sig end konklusionen: Pengene er tabt.

– På bagkant er det forunderligt at tænke på, at vi nærmest helt naturligt gav et fremmed menneske vores bankoplysninger, siger Erik, mens Inge supplerer:

– Jeg er sur og vred på mig selv. Og endnu mere på svindleren. Det er virkelig intimiderende at blive manipuleret på den måde, siger hun og holder en lille kunstpause:

– Og så er jeg flov.

Har erkendt svindlen

Der var tegn på svindel undervejs, husker Inge. Endda flere gange.

– Men alarmklokkerne ringede ikke ret højt, konstaterer hun.

Det var bestemt ikke noget, parret flagede med efterfølgende – det er svært at indrømme, at man er blevet svindlet, som de siger.

– Vi er blevet snydt og manipuleret – det har vi erkendt nu, siger Inge og tilføjer:

– Men vi undrer os stadig over, at vi kunne lade os narre på den måde.

Parret fortæller deres historie, fordi de ønsker, at andre ikke skal opleve det samme, og der er god grund til at sprede budskabet.

Og ikke mindst glemme flovheden over at blive snydt, for man er ikke alene.

En stor undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden viser, at tre ud af fire danskere har været udsat for forsøg på digital svindel.

– Det er utroligt, at svindlerne finder på nye metoder hele tiden. Der kan advares mod bestemte former for svindel, og så er nye modeller allerede opfundet og i gang, siger Erik.

De glæder sig over, at det trods alt ikke gik værre.

– Men pengene havde da været meget rare at have, slår de samstemmende fast.

Generelle og gode råd

  • Del ALDRIG personlige koder eller MitID med andre – heller ikke familie og venner.
  • Stop op og tag dig tid og mærk efter. Hvis noget skal gå meget hurtigt, er det et faresignal.
  • Det er det også, hvis kommunikationen med en svindler ændrer sig pludseligt.
  • Spørg en anden til råds – del din tvivl med nogen, du stoler på.
Vær ekstra opmærksom
Svindlerne finder på nye numre
Læs mere Svindlerne finder på nye numre
Når uheldet er ude
Hurtig reaktion er nødvendig
Læs mere Hurtig reaktion er nødvendig
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os