Større tekst
- 100% +
Læs op

Sikker digital

Antallet af sager, hvor kriminelle misbruger folks netbank og stjæler deres penge er desværre et stort problem.

Svindlere udgiver sig ofte for at være fra offentlige myndigheder eller banker. Men banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald. Det betyder, at de ikke vil kontakte dig uden varsel og bede om for eksempel dit kodeord eller dine MitID-oplysninger over mail, SMS eller opkald.

På siden her har vi samlet gode råd til, hvordan du kan beskytte dig mod svindel, og hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.

Hvem deler du dine oplysninger med?

Hvis banker og myndigheder skal i kontakt med dig, vil det ofte foregå gennem din netbank eller via Digital Post på borger.dk, Digital Post-appen, eBoks.dk eller mit.dk.

  • Giv ikke dine personlige oplysninger som for eksempel kodeord eller MitID-oplysninger væk over mail, SMS eller opkald
  • Hvis du er i tvivl om en persons identitet, så bed om deres navn og afdeling og ring tilbage på virksomhedens hovednummer
  • Hvis du modtager en mail eller SMS med et link i, så lad være med at klikke på linket. Skriv det i stedet ind manuelt i en ny browser.

Sådan gør du, hvis andre er kommet i besiddelse af dine personlige oplysninger

  • Hvis du har mistet dit betalingskort eller har mistanke om, at kortet bliver misbrugt, er det vigtigt, at du straks spærrer kortet.

    Du kan selv spærre kortet i din netbank eller mobilbank. Alternativt kan du ringe til os mellem  kl. 10 og 16 eller til Nets uden for vores åbningstid og få hjælp til at spærre kortet.

    Find kontaktoplysninger her >>

    Hos din rådgiver kan du bestille et nyt betalingskort.

    Hold også øje med din konto – hvis der bliver hævet et beløb, du ikke kender til, kan du gøre indsigelse.

     

  • Hvis der er risiko for, at dit MitID kan blive misbrugt, er det vigtigt, at du spærrer det hurtigst muligt.

    På mitid.dk kan du selv spærre dit MitID. Har du ikke mulighed for at spærre dit MitID identifikationsmiddel selv, kan du ringe til MitID support.

    Find kontaktoplysninger her >>

  • Er der risiko for, at andre har fået kendskab til dine adgangskoder, skal du skifte dem opgående.

    Vi anbefaler i det hele taget, at du jævnligt skifter dine adgangskoder. Og brug ikke den samme adgangskode flere steder.

  • På borger.dk kan du oprette en kreditadvarsel, så andre fx ikke kan optage lån i dit navn.

    Gå til borger.dk >>

  • På skat.dk kan du tjekke, om svindlere fx har forsøgt at oprette kviklån i dit navn. 

    1. Log ind på skat.dk
    2. Klik på “Profil” i øverste højre hjørne
    3. Vælg “Oversigt over hændelser”

    Nu kan du se, hvis et kviklånselskab eller lignende har spurgt på dine skatteoplysninger.

    kreditstatus.dk kan du også se, om der allerede er optaget lån i dit navn.

  • Du kan få din rådgiver til at sætte en begrænsning på, hvor meget der kan overføres pr. døgn fra din netbank eller mobilbank til en konto i et andet pengeinstitut.

    Det kan være med til at begrænse skade, hvis uheldet er ude og du bliver udsat for svindel.

  • Er du blevet svindlet, skal du også anmelde sagen til politiet.

    Det kan du gøre på politiets hjemmeside under “Anmeld økonomisk svindel på nettet”.

  • Hvis en svindler har haft adgang til din computer, fx i forbindelse med misbrug af din netbank, anbefaler vi, at du får din computer renset hos en professionel, så der ikke er skjult nogle programmer fra svindleren på computeren.

    Spørg dog først politiet, om de skal undersøge din computer i forbindelse med efterforskningen.

Læs mere
Misbrug af kort og indsigelse
Læs mere
Læs mere
Spær dit kort eller MitID
Læs mere
Læs mere
Gratis forsikring ved identitetstyveri
Læs mere
Hold dig opdateret med "Mit Digitale Selvforsvar"

Download også appen Mit digitale selvforsvar, der er en gratis app, der hjælper dig med at være sikker online. Appen holder dig opdateret på de nyeste digitale trusler. 

Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os