Læs mere om indsigelse og misbrug af kort her
Print Friendly, PDF & Email

Indsigelse

Hvis dit kort er blevet misbrugt, kan du gøre indsigelse. Det kan du også, hvis du fx har bestilt en vare på nettet, som aldrig er dukket op. Eller du måske er trukket for et beløb, du ikke kan godkende mv. Ved at gøre indsigelse, kan du i visse tilfælde få dine penge retur.

Det er gratis at gøre indsigelse, hvis den er berettiget. En uberettiget indsigelse kan koste op til 500 kroner. Læs derfor omhyggeligt vejledning og information nedenfor, inden du gør indsigelse.

Du kan gøre indsigelse i en række situationer

Læs informationen herunder, inden du gør indsigelse.

Du ikke kender til transaktionen

Du har intet kendskab til nogle køb, der er foretaget med dit kort og har mistanke om misbrug.

Først skal du spærre dit kort.

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Varer ikke modtaget

Her kan du gøre indsigelse, hvis du har købt en vare på nettet og varen ikke er leveret.

Du kan tidligst gøre indsigelse 15 dage efter forventet leveringstidspunkt. Indsigelse skal foretages inden 8 uger efter det forventede leveringstidspunkt. Før indsigelses kan foretages skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen.

Du kan også gøre indsigelse, hvis du har forsøgt at downloade programmer, musik og lignende, som er mislykket, men som alligevel er blevet trukket på dit kort. Du kan fx have bestilt og forhåndsbetalt en flyrejse, billeje eller et hotelophold, men du har ikke fået tilsendt en mail med billetter, lejeaftale eller bookingbekræftelse.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse (hvis du ikke har modtaget ordrebekræftelse
  • Detaljeret beskrivelse af den vare/ydelse, som firmaet skulle levere
  • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Den modtagne vare er forkert

Her kan du gøre indsigelse, hvis den modtagne vare/ydelse ikke svarer til købsnotaen/fakturaen eller at varen er defekt ved modtagelsen.

Før indsigelses kan foretages, skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen (Ved kopivarer er det dog ikke et krav.) Du skal ligeledes kunne dokumentere, hvornår forretningen har fået tilsendt den returnerede vare.

Vare eller service var defekt eller levede ikke op til beskrivelsen. Indsigelse kan tidligst foretages efter 15 dage efter denne returnering. Indsigelse skal foretages inden 8 uger fra varens modtagelse – eller modtager besked om, at varen er tilbageholdt som kopivare.

Specielt ved kopivarer

Der er ikke krav om, at du skal kontakte forretningen inden indsigelse, hvis er tale om en kopivarer. Men der kræves dokumentation der påviser, at der er tale om en kopivare fra en officiel forretning, lokale toldmyndigheder, eller i henhold til en vurdering foretaget af rettighedshaver. Hvis du har modtager en kopivare skal den ikke nødvendigvis returneres før du kan gøre indsigelse. Men du skal kunne redegøre for, hvor varen befinder sig.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse eller detaljeret beskrivelse af den vare/ydelse, som firmaet skulle levere.
  • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance). Se ovenfor ved evt. kopivarer.
  • Datoer for modtagelse og evt. returnering af varen.

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Køb annulleret og tilbagebetaling ikke modtaget

Du har annulleret et køb, men ikke modtaget tilbagebetaling (kreditering).

Efter udstedelse af en kreditnota, eller modtagelse af en returvare, har forretningen 14 dags frist til tilbagebetaling. Først efter udløbet af fristen kan der gøre indsigelse. Det skal ske inden 8 uger fra oplyst leveringsdato for at være på den sikre side. Du skal altid først have forsøgt at løse problemet med forretningen.

Har du ikke en kreditnota, skal du vedlægge dokumentation for, at ydelsen er afbestilt eller varen er sendt retur, fx en kvittering om leveringen, samt forretningens accept af, at du returnerer varen. (På varer købt udenfor EU har du ikke automatisk returret).

Bemærk: Du skal altid gøre indsigelse inden 8 uger fra en bekræftet leveringsdato – også selvom du har annulleret handlen.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Ordrebekræftelse, faktura og evt. kreditnota.
  • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).
  • Datoer for modtagelse og returnering af varen (postkvittering for returnering og evt. Track & Trace nr.)

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Du er trukket for et opsagt abonnement

Du har fx bestilt en prøvepakke, men bliver trukket yderligere.

Bemærk: Hvis du bestiller en prøvepakke eller et prøveabonnement, forpligter du dig normalt samtidig til en løbende levering, når du godkender handelsvilkårene. I nogle vilkår accepterer du, at betale den fulde pris, hvis du ikke sender varen retur efter prøveperioden.

Du kan gøre indsigelse, når du har opsagt dit abonnement iflg. opsigelsesvilkårene og beløbet stadig bliver trukket på din konto. Du skal gøre indsigelse inden 8 uger.

Du må forvente, at firmaet skal bruge mindst en uge på at registrere din opsigelse og stoppe yderligere træk. Et godkendt beløb, som er foretaget før abonnementet er opsagt, kan man ikke gøre indsigelser imod.

Før du gør indsigelse, skal du selv kontakte firmaet for at få tilbagebetalt beløb, som evt. fortsat bliver trukket. Hvis du ikke selv kan løse sagen med firmaet, kan du gøre indsigelse.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Kopi af opsigelse af abonnementet
  • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).
  • Datoer for modtagelse og returnering af fysiske varer (postkvittering for returnering og evt. Track & Trace nr.)

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Beløbet er større end det, du har godkendt

Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb, der er trukket på din konto ikke er identisk med det beløb, du har accepteret. Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Husk at vedlægge dokumentation for det korrekte beløb.

Du skal have forsøgt at løse sagen med forretningen, inden der gøres indsigelse. Det skal fremgå, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen, og hvad der er kommet ud af din henvendelse.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Nota, faktura eller købsaftale med det rigtige beløb
  • Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance).

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Efterbetaling kan ikke accepteres

Du har ikke accepteret transaktioner fra hotel, biludlejer eller krydstogt.

Du er trukket for ekstra ydelser fra hotel, biludlejning, krydstogt, eller andet. Oftest dækker transaktionerne forbrug af minibar, telefon, brændstofpåfyldning, skader, parkeringsbøder osv.

Denne indsigelsesårsag kan benyttes, når du har gennemført og anerkender en tidligere betaling fra samme hotel, biludlejer eller lign.

Som kortholder skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen, og det skal fremgå, hvordan og hvornår forretningen er kontaktet, og hvad resultatet blev.Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Det skal fremgå af din indsigelse, hvorfor du ikke kan acceptere den betaling, som forretningen mener at have krav på.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Kopi af oprindelige aftale (reservation)
  • Billejekontrakt og lignende tillige med slutopgørelse og anden modtaget dokumentation for krav om efterbetalingen
  • Resultatet at henvendelsen til udlejningsfirma eller hotel (kopi af mailkorrespondance).

Du foretager indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres. – Læs omhyggeligt vejledning og betingelser for din indsigelse, inden du sender den. En uberettiget indsigelse KAN koste et gebyr på op til kr. 500.

Der er sket misbrug på et stjålet eller tabt kort

Er der sket misbrug på dit kort, som du har mistet eller fået stjålet, skal det altid politianmeldes.

Før du går i gang, skal du have følgende klar:

  • Kvittering af politianmeldelse

Derefter foretager du din indsigelse digitalt med NemID. Det sikrer dig, at dine oplysninger bliver behandlet fortroligt.

Vi anbefaler, at du åbner linket i browseren Chrome.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, indsætter vi indsigelsesbeløbet på din konto med fradrag af selvrisiko ved misbrug af kort med pinkode.

En uberettiget indsigelse kan koste et gebyr på op til 500 kroner.

Hvis du skal du eftersende dokumentation til os

Får du brug for at eftersende yderligere dokumentation til os, kan du enten gøre det via ‘Sikker kommunikation’ i netbanken eller upload det via vores hjemmeside.

Vælger du at uploade det via vores hjemmesiden, kan du gøre det her.

I formularen vælger du “Ny kunde” og derefter “Administrations afdelingen”

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så holder vi dig opdateret med, hvad der sker i Sparekassen.

  • Jeg accepterer, at Middelfart Sparekasse må kontakte mig på e-mail om relevante emner som pension og investering samt alle de kultur- og sportsarrangementer Middelfart Sparekasse arrangerer eller støtter. Jeg accepterer desuden, at mine data behandles med henblik på at sende mig så relevant information som muligt.Læs mere om betingelserne for Middelfart Sparekasses nyhedsbrev her >>

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.