Læs mere om indsigelse og misbrug af kort her

Indsigelse

Hvis du opdager betalinger, som du ikke selv har foretaget, kan du i en række situationer gøre indsigelse. Det kan enten være i forbindelse med misbrug eller måske en vare, som du har bestilt og betalt på nettet, men som aldrig er dukket op. Ved at gøre indsigelse, kan du i visse tilfælde få dine penge retur.

Hvornår kan du gøre indsigelse?

Misbrug på mistet kort

Er det sket misbrug på dit kort, som du har mistet eller fået stjålet, skal det politianmeldes, og du skal udfylde en tro- og loveerklæring

Vær opmærksom på, at du først skal gemme erklæringen til din computer og derefter udfylde den. Husk at skrive tydelige kontaktoplysninger, og send derefter den underskrevne tro- og loveerklæring + kopi af politianmeldelsen til: Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse. Eller i mail til: indsigelse@midspar.dk (skriv som emne det maskerede kortnummer fra indsigelsesblanketten)

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med fradrag af selvrisiko ved misbrug af kort med pinkode.

Difference i beløb

Du kan gøre indsigelse, hvis det beløb, der er trukket på din konto ikke er identisk med det beløb, du har accepteret. Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Husk at vedlægge dokumentation for det korrekte beløb.

Du skal have forsøgt at løse sagen med forretningen, inden der gøres indsigelse. Det skal fremgå, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen, og hvad der er kommet ud af din henvendelse.

Nødvendig dokumentation: Nota, faktura eller købsaftale for det rigtige beløb. Kopi af korrespondance med forretningen der viser hvad der er kommet ud af henvendelsen.

Send en mail til indsigelse@midspar.dk eller i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse. med følgende oplysninger:

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Skriv hvilket beløb, du har accepteret, at forretningen må trække
  5. Vedhæft den nødvendige dokumentation for dit køb.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

Kortholder har ikke foretaget transaktionen

Du har intet kendskab til nogle køb, der er foretaget med dit kort og har mistanke om misbrug.

Først skal du spærre dit kort. Klik her og se hvordan

Denne indsigelsesårsag kan kun benyttes ved 3. mands misbrug. Den kan ikke anvendes til indsigelse vedr. efterbetaling i forbindelse med billeje, hotelminibarer mv. Her benyttes: Efterbetaling kan ikke accepteres.

Hvis du har bestilt en prøvepakke er lignende, hvor du har oplyst dit kortnummer kan du heller ikke anvende denne indsigelsesårsag. Her benyttes: Abonnement opsagt.

Send en mail til indsigelse@midspar.dk

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Beskriv venligt hvordan du antager, at misbruget kan være opstået.

Du kan også sende oplysningerne i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

Varer ikke modtaget

Her kan du gøre indsigelse, hvis du har købt en vare på nettet og varen ikke er leveret.

Du kan tidligst gøre indsigelse 15 dage efter forventet leveringstidspunkt. Indsigelse skal foretages inden 8 uger efter det forventede leveringstidspunkt. Før indsigelses kan foretages skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen.

Du kan også gøre indsigelse, hvis du har forsøgt at downloade programmer, musik og lignende, som er mislykket, men som alligevel er blevet trukket på dit kort. Du kan fx have bestilt og forhåndsbetalt en flyrejse, billeje eller et hotelophold, men du har ikke fået tilsendt en mail med billetter, lejeaftale eller bookingbekræftelse.

Nødvendig dokumentation: Ordrebekræftelse (hvis du ikke har modtaget ordrebekræftelse, vedlæg detaljeret beskrivelse af den vare/ydelse, som firmaet skulle levere). Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance)

Send mail til: indsigelse@midspar.dk

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Beskrivelse af den vare du har købt
  5. Oplysning om forventet leveringsdato
  6. Forretningens svar da du kontaktede dem for at løse sagen efter den forventede leveringsdato
  7. Vedhæft den nødvendige dokumentation.

Du kan også sende oplysningerne i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

Annulleret køb og tilbagebetaling ikke modtaget

Du har annulleret et køb, men ikke modtaget tilbagebetaling (kreditering).

Efter udstedelse af en kreditnota, eller modtagelse af en returvare, har forretningen 14 dags frist til tilbagebetaling. Først efter udløbet af fristen kan der gøre indsigelse. Det skal ske inden 8 uger fra oplyst leveringsdato for at være på den sikre side. Du skal altid først have forsøgt at løse problemet med forretningen.

Har du ikke en kreditnota, skal du vedlægge dokumentation for, at ydelsen er afbestilt eller varen er sendt retur, fx en kvittering om leveringen, samt forretningens accept af, at du returnerer varen. (På varer købt udenfor EU har du ikke automatisk returret).

Bemærk: Du skal altid gøre indsigelse inden 8 uger fra en bekræftet leveringsdato – også selvom du har annulleret handlen.

Send mail til: indsigelse@midspar.dkNødvendig dokumentation: Faktura eller købsaftale, evt. kreditnota og kopi af korrespondance med forrentningen, herunder at forretningen evt. nægtede at: a) modtage returvaren, b) nægtede at oplyse returadresse, c) eller oplyste dig at varen ikke skulle sendes retur. Ellers postkvittering for returnering og evt. Track & Trace nr.

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Skriv hvilken vare det drejer sig om, og hvornår den er bestilt
  5. Hvornår skulle den leveres?
  6. Hvornår har du returneret varen eller annulleret dit køb?
  7. Har du modtaget en kreditnota?
  8. Forretningens svar da du kontaktede dem for at løse sagen
  9. Hvordan og med hvilket fragtfirma har du returneret varen?
  10. Oplys også Track & Trace nummer, hvis det er muligt
  11. Vedhæft den nødvendige dokumentation.

Du kan også sende oplysningerne i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

Abonnement opsagt

Jeg har fx bestilt en prøvepakke, men bliver trukket yderligere.

Bemærk: Hvis du bestiller en prøvepakke eller et prøveabonnement, forpligter du dig normalt samtidig til en løbende levering, når du godkender handelsvilkårene. I nogle vilkår accepterer du, at betale den fulde pris, hvis du ikke sender varen retur efter prøveperiode.

Du kan gøre indsigelse, når du har opsagt dit abonnement iflg. opsigelsesvilkårene og beløbet stadig bliver trukket på din konto. Du skal gøre indsigelse inden 8 uger.

Du må forvente, at firmaet skal bruge mindst en uge på at registrere din opsigelse og stoppe yderligere træk. Et godkendt beløb, som er foretaget før abonnementet er opsagt, kan man ikke gøre indsigelser imod.

Før du gør indsigelse, skal du selv kontakte firmaet for at få tilbagebetalt beløb, som evt. fortsat bliver trukket.

Hvis du ikke selv kan løse sagen med firmaet, kan du gøre indsigelse.

Nødvendig dokumentation: Kopi af opsigelse og evt. svar

Send mail til: indsigelse@midspar.dk

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Oplysning om dato for opsigelse af abonnement
  5. Beskriv hvordan har du forsøgt at løse sagen med forretningen efter de har trukket beløbet og inden denne indsigelse?
  6. Vedhæft den nødvendige dokumentation.

Du kan også sende oplysningerne i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

Efterbetaling kan ikke accepteres

Jeg har ikke accepteret transaktioner fra hotel, biludlejer eller krydstogt.

Du er trukket for ekstra ydelser fra hotel, biludlejning, krydstogt, eller andet. Oftest dækker transaktionerne forbrug af minibar, telefon, brændstofpåfyldning, skader, parkeringsbøder osv. Denne indsigelsesårsag kan benyttes, når du har gennemført og anerkender en tidligere betaling fra samme hotel, biludlejer eller lign.

Som kortholder skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen, og det skal fremgå, hvordan og hvornår forretningen er kontaktet, og hvad resultatet blev.Indsigelse skal foretages inden 8 uger. Det skal fremgå af din indsigelse, hvorfor du ikke kan acceptere den betaling, som forretningen mener at have krav på.

Nødvendig dokumentation: Oprindelig reservation, billejekontrakt og lignende tillige med slutopgørelse og anden modtaget dokumentation for krav om efterbetalingen. Kopi af mailkorrespondance med forretningen.

Send mail til: indsigelse@midspar.dk

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Oplys hvorfor transaktionen ikke kan accepteres.
  5. Beskriv venligst hændelsesforløbet
  6. Oplyst om du tidligere handlet med forretningen?
    (Lejet bil, boet på hotellet mv.)
  7. Har du forsøgt at løse sagen med forretningen?
  8. Hvad svarede forretningen på din henvendelse?
  9. Har du fået oplyst / modtaget faktura der viser hvad dette beløb omhandler?
    Hvis ja, oplys modtagelsesdato.
  10. Hvis beløbet dækker skade på bil, oplys dato for hvornår bilen blev returneret til biludlejer
  11. Vedhæft den nødvendige dokumentation.

Du kan også sende oplysningerne i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

Den beskrevne vare er ikke som beskrevet

Her kan du gøre indsigelse, hvis den modtagne vare/ydelse ikke svarer til købsnotaen/fakturaen eller at varen er defekt ved modtagelsen.

Før indsigelses kan foretages, skal du have forsøgt at løse sagen med forretningen (Ved kopivarer er det dog ikke et krav.) Du skal ligeledes kunne dokumentere, hvornår forretningen har fået tilsendt den returnerede vare.

Indsigelse kan tidligst foretages efter 15 dage efter denne returnering. Indsigelse skal foretages inden 8 uger fra varens modtagelse – eller modtager besked om, at varen er tilbageholdt som kopivare.

Specielt ved kopivarer:

Der er ikke krav om, at du skal kontakte forretningen inden indsigelse, hvis er tale om en kopivarer. Men der skal vedlægges:

  • en ekspertvurdering eller
  • en erklæring fra rettighedsindehaver eller
  • en erklæring fra en myndighed (fx fra Told & Skat).

Hvis du har modtager en kopivare skal den ikke nødvendigvis returneres før du kan gøre indsigelse. Men du skal kunne redegøre for, hvor varen befinder sig.

Nødvendig dokumentation: Ordrebekræftelse (hvis du ikke har modtaget ordrebekræftelse, vedlæg detaljeret beskrivelse af den vare/ydelse, som firmaet skulle levere). Resultatet at henvendelsen til forretningen (kopi af mailkorrespondance). Se ovenfor ved evt. kopivarer.

Send mail til: indsigelse@midspar.dk

  1. Skriv tydelige kontaktoplysninger – inkl. tlf.nr. hvor du kan træffes
  2. Kontonr. og sidste 4 cifre af dit kortnr.
  3. Indsigelsesbeløb og udbetalingsdato
  4. Oplys hvilken vare du har købt
  5. Beskriv hvordan varen er anderledes i forhold til købsaftalen
  6. Dato for modtagelse af varen
  7. Forretningens svar da du kontaktede dem for at løse sagen *)
  8. Hvilken dato er varen returneret *)
  9. Hvordan og med hvilket fragtfirma har du returneret varen? *)
  10. Oplys også Track & Trace nummer, hvis det er muligt *)
  11. Vedhæft den nødvendige dokumentation – se ovenfor – specielt vedr. kopivarer.

*) Ikke aktuelt hvis du har dokumentation for, at det er en kopivare – se ovenfor.

Du kan også sende oplysningerne i et brev til Middelfart Sparekasse, Havnegade 21, 5500 Middelfart, att. Indsigelse.

Når vi har modtaget de oplysninger, der kræves til en indsigelse og afklaret evt. udestående spørgsmål, vil vi indsætte indsigelsesbeløbet på din konto med forbehold for, at indsigelsen kan gennemføres.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så holder vi dig opdateret med, hvad der sker i Sparekassen. Samtidig er du med i konkurrencen om et gavekort á 500 kroner.

Tilmeld nyhedsbrev

I vores nyhedsbrev holder vi dig ajour med alt, hvad der sker i Sparekassen.

Det er gratis at modtage nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Læs mere om nyhedsbrevet her