Pirianka Koplasingam, Kristian Gren og Jens Lyager gennemgår pointerne i Piriankas speciale.
Print Friendly, PDF & Email
Share Button

Da Pirianka Kopalasingam i efteråret 2016 skulle finde ud af, hvad hun skulle skrive speciale om på cand.negot-studiet på SDU i Odense, var førsteprioriteten helt klar: Der skulle tages udgangspunkt i en konkret udfordring i en virksomhed. Derfor rakte hun ud til flere virksomheder i flere brancher for at udarbejde et praksisbaseret speciale. Heldigvis for os, valgte Pirianka at arbejde med Sparekassen som case.

“Det var vigtigt for mig, at mit emne tog udgangspunkt i virksomhedens behov. Derfor talte jeg med marketingchef Kristian Gren, og vi var omkring flere emner,” fortæller Pirianka.

Fokus på relationer og forventninger

Valget faldt på at undersøge de unge bankkunders ønsker og forventninger til et pengeinstitut – og hvilke relationer, der var mellem de unge kunder og deres bankrådgiver.

“Vi går ind i en mere og mere digital verden. Kontakten til banken forsvinder, man ved ikke, hvem man har som rådgiver. Undersøgelser viser, at de 18 til 39-årige sjældent kommer i bankfilialen,” siger Pirianka.

For Middelfart Sparekasse var de unge kunders adfærd og behov oplagt at få belyst nærmere, og Piriankas speciale bekræfter, at det er afgørende, at bankerne forstår de unge kunder.

“Manglen på personlig kontakt og fysiske bankbesøg gør at de unge kunder er mere tilbøjelige til at skifte bank,” siger Pirianka.

“Og vores mål er naturligvis at få så god en relation til de unge kunder, at de fortsætter med at være kunder hos os hele livet,” siger Kristian Gren.

Relationer fra barndommen tæller senere i livet

Piriankas speciale indeholder anbefalinger til konkrete tiltag, som Sparekassen kan iværksætte. For det første har det en stor værdi, at man allerede fra barnsben kommer i pengeinstituttet med sine forældre. Det kan være, når man skal have sin mønter i mønttælleren, og senere ved arrangementer som eksempelvis familiedagen eller Sparekassens årlige konfirmandarrangement – det skaber en tilknytning til Sparekassen, som de unge kunder husker for eftertiden.

Især overgangen fra ung til voksen er der en opgave i at hjælpe de unge kunder bedre end i dag, vurderer Kristian Gren.

“Vi har nok undervurderet betydningen af at blive 18 år – man kan få Dankort med kredit i stedet for et debitkort, og det betyder faktisk noget for de unge. Men samtidig er det også overgangen til mere ansvar, hvor man skal klare det hele selv, og mange unge kunder er faktisk ikke klar til at forholde sig til netbank, mobilbank og daglig økonomi,” siger Kristian Gren.

Her foreslår Pirianka Kopalasingam, at Sparekassen tager udgangspunkt i de unges behov og udfordringer og hjælper med relevant ”uddannelse”, så som økonomikurser.

Skal du også skrive opgave – så kan du begynde i vores studieunivers

Piriankas speciale er et godt eksempel på, at det er til gavn for både den studerende og Sparekassen at arbejde sammen. Den studerende får indsigt i et reelt problem og adgang til data, og Sparekassen får ny viden. Derfor siger vi hvert år ja til flere studerende, som gerne vil skrive opgave med Middelfart Sparekasse som case. Vi har oprettet et studieunivers på hjemmesiden – https://midspar.dk/om-midspar/sparekassen/til-studerende/

Her kan du finde forskelligt materiale om Sparekassen, og du kan læse om andre studerendes oplevelse af samarbejdet med Sparekassen – og så kan du selvfølgelig også finde nogle eksempler på opgaver med Middelfart Sparekasse som case.

For Piriankas vedkommende skal specialet og studiet gerne være springbrættet til en karriere i konsulentbranchen. Vi ønsker hende held og lykke – og siger tak for samarbejdet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så holder vi dig opdateret med, hvad der sker i Sparekassen. Samtidig er du med i konkurrencen om et gavekort á 500 kroner.

Tilmeld nyhedsbrev

I vores nyhedsbrev holder vi dig ajour med alt, hvad der sker i Sparekassen.

Det er gratis at modtage nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Læs mere om nyhedsbrevet her