Større tekst
- 100% +
Læs op

Flere nye tiltag går med på March mod Ensomhed

2. juli 2024

Nye samarbejdspartnere, en mangfoldig portrætserie, vandring i alle landets 98 kommuner – der er nok at se frem til for Patrick Cakirli, når han endnu engang går mere end 2000 kilometer på 68 dage med det formål at rette opmærksomheden mod ensomhed. Middelfart Sparekasse er naturligvis med på hele turen.

Projektet vokser

Han er næsten klar.

Patrick Cakirli har for eksempel haft sine første træningsture.

Blandt andet de cirka 40 kilometer fra Køge til København og 46 kilometer fra Helsingør til København.

Når man som ham hvert år går godt 2000 kilometer 68 dage i træk, skal der forberedelse til, og han garanterer, at han er i absolut topform, når årets udgave af March mod Ensomhed skydes i gang.

Én ting er den fysiske forberedelse, noget andet er de enorme mængder af planlægning og koordinering, som vandring i mere end to måneder kræver.

– Det kræver masser af arbejde, og projektet vokser hele tiden, men heldigvis er jeg en troldmand til Excel, afslører Patrick Cakirli.

Middelfart Sparekasse har troet på projektet og mig fra begyndelsen

Det var tilbage i 2017, at den nu 33-årige Patrick Cakirli gik sine første skridt for at øge opmærksomheden på ensomhed, men meget er sket siden de 300 kilometer på 10 dage.

Sidste år fik 81 af landets kommuner besøg af March mod Ensomhed, og undervejs blev der samlet 230.000 kr. ind til Livslinien.

– I år samler vi ind til TUBA, som tilbyder gratis terapi og rådgivning til unge i alderen 14 til 35 år, der er opvokset i hjem med alkohol- eller stofmisbrug, fortæller Patrick Cakirli, og det er langt fra det eneste nye.

Det er nemlig ikke tilfældigt, at vi sidder på Espresso House på Østerbrogade i København, for Espresso House gør, sammen med Danske Shoppingcentre, nemlig Middelfart Sparekasse selskab som partnere.

– Middelfart Sparekasse har troet på projektet og mig fra begyndelsen, og jeg skylder dem en stor tak, siger han og nævner specifikt projektleder Heidi Flint Knudsen, marketingkonsulent Anne Marie Storm samt marketingdirektør Kristian Gren for deres både faglige og personlige opbakning.

Et stort og dyrt samfundsproblem

I år bliver en milepæl for Patrick Cakirli, da alle landets 98 kommuner rammes, hvis man tæller de fem træningsture på danske øer med.

– Jeg bliver ved med at rette fokus mod ensomhed, så længe behovet er der. Det er et stort og dyrt samfundsproblem, at så mange står uden for fællesskabet, og jeg tror desværre, at det fortsat vil stige, fordi den digitale tidsalder gør, at vi kommer længere væk fra hinanden fysisk, siger Patrick Cakirli.

Første skridt i kampen tages 5. august fra Kalundborg

Den 5. august tages de første skridt af årets march med afsæt i Kalundborg, inden der 67 dage senere sættes punktum med en tur fra Varde til Esbjerg.

– Det er hårdt at kaste sig ind i et projekt som dette, og derfor glæder jeg mig også til, at jeg efter årets march rejser til det sydøstlige Asien, hvor jeg vil lade batterierne op og påbegynde planlægningen af næste års March mod ensomhed, siger Patrick Cakirli, som netop har lanceret sin nye portrætserie ”En Som Hed”, der har en ambition om at blive Danmarks mest mangfoldige portrætserie om ensomhed.

– Fordi ensomhed ikke skelner mellem alder, sociale skel, kulturelle baggrunde og seksuelle orienteringer.

March mod Ensomhed
Læs mere og se hele ruten
Læs mere
Middelfart Sparekasse
Medarbejdere har fri til at gå med
Læs mere
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os