Større tekst
- 100% +
Læs op

Detur er gået konkurs

24. oktober 2022

Rejsebureauet Detur er gået konkurs pr. 20. oktober 2022. Har du købt en rejse hos Detur, er det muligt at oprette indsigelse for at få dine penge retur.

 

Sådan gør du, hvis du har betalt rejsen med Visa-kort

Visas regler siger, at du først skal forholde dig til, om du har en rejseforsikring, der dækker. Har du ikke en rejseforsikring, eller dækker den ikke , skal du notere det på indsigelsesblanketten.

Desuden skal du forsøge at få erstatning via den svenske rejsegarantifond, Kammarkollegiet

Vi anbefaler, at du snarest kontakter Kammarkollegiet for at sikre dine rettigheder.

Hvis Kammarkollegiet ikke dækker, kan du oprettes indsigelse, så snart du har modtaget negativt svar fra dem. Hvis du inden for 60 dage ikke modtager bekræftelse for modtagelse hos Kammarkollegiet, eller slet intet svar modtager, kan du oprette en indsigelse. Det er vigtigt at informere om datoen for kontakt til Kammarkollegiet og resultatet heraf på indsigelsesblanketten.

Hvis Kammarkollegiet kun vil dække en del af beløbet, er det muligt at oprette indsigelse på den del af beløbet, som ikke dækkes af Kammarkollegiet.

Tidsfrist: Hvis ansøgningen bliver besvaret og bekræftet indenfor 60 dage, skal indsigelse oprettes senest 30 dage efter det endelige svar fra Kammarkollegiet. 
Tidsfrist: Hvis ansøgningen ikke bliver besvaret eller bekræftet inden for 60 dage fra ansøgningsdato, skal indsigelse oprettes senest 30 dage efter de 60 dage er gået.

Øvrige krav der skal opfyldes og påføres indsigelsesblanketten:

  • Dato for forventet leveringsdato
  • Beskrivelse af servicen der ikke bliver leveret. F.eks.: 4 flybilletter, til og fra lufthavn, ud- og hjemrejsedato, hotelnavn, booking nummer m.m.
  • Resultat af kontakt med konkursboet og Kammarkollegiet
  • Resultat af kontakt med evt. rejseforsikring.
Opret indsigelse under årsagen "vare/service ej modtaget"

Sådan gør du, hvis du har betalt rejsen med Mastercard

Jf. Mastercards regler skal du forholde sig til, om du har en rejseforsikring, der dækker. Har du ikke forsikring, eller dækker forsikringen ikke, skal du notere det på indsigelsesblanketten.

Er rejsen købt før 4. juni 2021 skal du forsøge at få erstatning via den danske rejsegarantifond.

Er rejsen købt efter d. 4. juni 2021 skal kortholder/kortudsteder forsøge at få erstatning via den svenske rejsegarantifond, Kammarkollegiet.

Hvis Rejsegarantifonden ikke dækker, kan du oprettes indsigelse, så snart du har modtaget negativt svar fra Rejsegarantifonden. Hvis Rejsegarantifonden kun vil dække en del af beløbet, er det muligt at oprette indsigelse på den del af beløbet, som ikke dækkes af Rejsegarantifonden.

Hvis Rejsegarantifonden ikke bekræfter med det samme, om du får erstatning, skal du afvente 30 dage på svar fra Rejsegarantifonden. Hvis intet svar er modtaget inden for 30 dage, kan du oprette indsigelse. Det er vigtigt at informere om datoen for kontakt til Rejsegarantifonden og resultatet heraf.

Hvis svaret fra Rejsegarantifonden er, at de først kan gøre boet op senere og ikke har et endeligt svar om erstatning, betragtes dette også som et negativt svar.

Tidsfrist: Indsigelse skal senest oprettes 75 dage efter den dato, du skulle rejse, dette uanset om de 30 dages ventetid fra kontakten til Rejsegarantifonden er gået.

Øvrige krav der skal opfyldes og påføres indsigelsesblanketten:

  • Dato for forventet leveringsdato
  • Beskrivelse af servicen, der ikke bliver leveret. Fx 4 flybilletter, til og fra, ud- og hjemrejsedato, hotelnavn, Booking nummer m.m.
Opret indsigelse under årsagen "vare/service ej modtaget"
Fælles Om. Økonomien
Bliv kunde i Middelfart Sparekasse
Bliv kunde Kontakt os